Dag 1 14 nov. Santiago - Palermo - Reisverslag uit Palermo, Argentinië van Kristin Daelman - WaarBenJij.nu Dag 1 14 nov. Santiago - Palermo - Reisverslag uit Palermo, Argentinië van Kristin Daelman - WaarBenJij.nu

Dag 1 14 nov. Santiago - Palermo

Blijf op de hoogte en volg Kristin

16 November 2012 | Argentinië, Palermo

Dag 1 14 nov. Santiago – Palermo
Om 3 uur werd ik wakker gemaakt door een betoging van een groep van dertig personen. Zingend stapten ze door de straat met oranje vlaggen. Oordopjes weer wat dieper in en toch opnieuw in slaap gevallen. Om 12 uur stipt pikte de transfer me op naar de luchthaven van Santiago. Om 15 uur nam ik een drie uur durende vlucht naar Buenos Aires. Daar ik niet meer online kan inchecken had ik geen plaats meer aan het venster. Ik zat gans in het midden van het grote vliegtuig tussen twee mannen. Je kon zelfs niet naar buiten kijken. :-( Ik begon een film te kijken maar viel al gauw in slaap. We kregen een droge sandwich met harde kaas. Er was ook geen wijn. “Lan” is niet zo goed qua service dan “Sky”. Maar “Sky” heeft dan weer geen tv'tjes aan de zetels. In de luchthaven van Buenos Aires schoof ik anderhalf uur op aan de immigratiedienst. Niet te doen! Zo veel volk. Ik kreeg mijn zoveelste stempel in mijn paspoort. Dat geraakt goed vol. Daniel, de Argentijn die ik in Colombia tegengekomen ben, pikte me op. Wat een geluk want het is niet gemakkelijk om op eigen initiatief naar de stad te gaan. Anje zal dit nochtans wel moeten doen. Eerst een gewone bus en dan een taxi. Ik hoop dat ze er wijs uit geraakt. Ik schreef haar alles goed op. We reden naar mijn hotel Cypress - In in Palermo. Er was veel verkeer zodat de rit een uur duurde. Ondertussen zag ik de grote drukke stad. De wijken Palermo, Retiro en Recoleta vormen het noordelijke district van Buenos Aires. Dit is het welvarendste en ook duurste woongebied en zakendistrict van de Argentijnse hoofdstad. De statige, oude huizen in het gebied zijn omtrent 1900 gebouwd en tonen de sterk Franse invloed op de bouwstijl van dit tijdperk. Tegen de jaren 70 van de 19e eeuw, na de uitbraak van een gele koortsepidemie in de zuidelijke stadswijken begint de ontwikkeling van het gebied, en het zijn met name de meer welgestelden die zich hier vestigen. Het was 25 graden. Verleden week hebben ze nochtans slecht weer gehad, koud en heel veel regen met overstromingen als gevolg. Dus ik had geluk. Buenos Aires, een grootstad. Niet echt mijn ding. Ik voelde me gewoonweg in Brussel. Geen bergen. Alles plat. Net op de Avenue Louise. Winkels zoals bij ons. Engelse liedjes op de radio. Palermo zou mooier zijn. Op het eerste gezicht leek Palermo op het “Terkamerenbos” en omstreken. Ik voelde me nog niet met vakantie. Zoals jullie weten hou ik meer van de natuur, een andere huidskleur, dieren enz. In mijn hotel had ik niet de gevraagde kamer met balkon. Ik had een klein kamertje met een raam dat uitgaf op de trappen en de binnenkoer. Ik maakte me wat kwaad maar alles wat bezet. Ik vond het niet eerlijk dat ze bevestigd hadden dat ik een balkon had en het zo niet was. Ja, dat wordt een minpunt op booking.com. Spijtig voor hen. Een kamertje met een groot bed , tv, wifi en een verzorgde nette badkamer. Boven de douche bevonden zich schimmelplekken. En dat voor 95 $!!!! Echt niet waard! Dus morgen zou ik een ander hotel zoeken. Ik kreeg wel twee bonnetjes voor rode wijn. Daniel en ik gingen naar het dakterras. Daar hij moest rijden dronk hij zijn wijn niet en waren de twee glazen voor mij alleen. Daniel keerde naar huis en zou de dag nadien me oppikken om 11 uur om een ander hotel te zoeken in het centrum Buenos Aires = BA. Ik wil liever in het centrum zitten zodat ik te voet de stad kan bezichtigen. De taxi's zijn hier duur. In mijn bed dronk ik het tweede glas uit en rond 23 uur viel ik in slaap. Moest het van mij afhangen, ik zou de dag nadien al vertrekken op toer naar het Noorden of Uruguay of dergelijk. Ja, de reiskriebels blijven. Maar ik moet op Anje wachten tot de 19 e november. En dan zal zij ook natuurlijk de stad nog willen verkennen. x