Dag 16 21 mei Puerto Escondido - Reisverslag uit Puerto Escondido, Mexico van Kristin Daelman - WaarBenJij.nu Dag 16 21 mei Puerto Escondido - Reisverslag uit Puerto Escondido, Mexico van Kristin Daelman - WaarBenJij.nu

Dag 16 21 mei Puerto Escondido

Door: Kristin Daelman

Blijf op de hoogte en volg Kristin

21 Mei 2012 | Mexico, Puerto Escondido

Dag 16 21 mei Puerto Escondido
Santiago en ik hadden vroeg afgesproken. We zouden de bus nemen naar Playa Mazunte en Playa Zipolite op een uurtje afstand. In de bus viel ik in slaap. Het was weer een prachtige, zonnige hete dag. Op het strand Ziplote wilden we wat afkoelen in de zee. Ik had mijn opblaasbaar bodyboard mee en wilde met de golven meedeinen. We stonden een lange tijd te staren voor de oceaan. Waagden we ons in de zee of niet? Soms waren er metershoge golven. Ik twijfelde. Er was bijna niemand in het water. Santiago ging gewone bodyboards huren en ik probeerde eventjes met mijn opblaasbaar speelgoedje van de Decathlon. Ik ging tot aan mijn knieên in het water, zag een hele grote golf aankomen, wilde eronder door zwemmen maar met dat opblaasbaar ding kon ik niet onderduiken. De twee ringen van het board hingen rond mijn vingers, de golf sleurde me meters verder onder water, trok mijn speelgoedje uit mijn handen, sloeg me met een klap tegen de grond. Ik dronk liters water, stond recht, wilde vlug uit het water lopen maar alweer nam een volgende hoge golf mij mee in het water. Brr, ik wilde zo vlug mogelijk uit het water geraken. Vooraleer een derde golf mij kon raken liep ik heel vlug op het strand en riep tegen Santiago dat het veel te gevaarlijk was en dat ik niet meer in het water ging. En zeker niet met een echt body board! Hij ging de boards terugdragen en hij kreeg zijn geld toch terug. We hielden het voor bekeken. Ik wilde mijn leven niet wagen. Plots zagen we Evelien en Joord toekomen. Ze hadden een oude Volkswagen gehuurd, cabrio, voor 1 dag aan 600 pesos. Joord ging direct het water in, dook onder de golven door en trotseerde de golven gelijk niets. Evelien liep wel vlug terug naar het strand want ze vond het ook ietsje te gevaarlijk. Joord amuseerde zich zoals een kindje met mijn opblaasbaar board. :) In de namiddag besloten we van een kijkje te gaan nemen naar Playa Mazunte, de hippiebeach. We mochten meerijden in hun auto. We sprongen op de kofferbak van de auto daar er geen achterzetels in het voertuig waren. De warme wind woei door mijn haren. We hadden een prachtig uitzicht. Wat vond ik dat heerlijk. Na een kwartiertje kwamen we aan op het strand en besefte ik dat ik mijn board vergeten was op het vorige strand. Joord reed terug om het board te halen. Nog eens dank daarvoor he Joord! We dronken iets in een restaurant op het strand. Joord vond ons terug op het strand en wilde direct deze golven testen met mijn bobyboard. Deze golven waren ietsje beter dan het vorige strand. Het koppeltje nam hun auto om verdere stranden te verkennen. Santiago en ik wandelden op het strand. Weing toeristen waren op dit prachtige lange strand. Er bevonden zich verschillende paalhutten. Wat moet het leuk zijn om hier een paar dagen te verblijven. Voor mij zou het niet langer hoeven daar het er ietsje te kalm was. We zagen het strandje Playa de Amor. We moesten vele treden naar beneden stappen. Maar het was er zo gezellig en romantisch. Dit was ook een nudistenstrand, indien je wilde. Een paar mensen lage in hun blootje. Een kleine baai tussen klotsende rotsen. De stroming was er minder zodat je eventjes rustiger in het water kon gaan. Ondanks er toch een golf mijn haarspeld meegesleurd heeft. Ik zocht er naar maar tevergeefs. In de plaats daarvan vond ik er wel een haarelastiek met “ I love you “ op. Dit verving dan toch maar mijn haarspeld. Krabbetjes vluchtten in hun holletje. Grote fregatvogels, ik ben eindelijk de naam te weten gekomen, vlogen over het strand. De fregatvogels (Fregatidae) zijn grote zeevogels uit de orde van de Suliformes. Ze zijn ruim een meter lang en hebben een spanwijdte van meer dan twee meter. Ondanks deze grote vleugels is de fregatvogel vrij licht en daardoor goed in staat tot zweven en vliegen. Uren achtereen kan hij boven de golven zweven, speurend naar prooi. Aan het wateroppervlak vangt de fregatvogel vooral vissen en weekdieren. Soms ontfutselt hij sterns of jagers hun prooi. Dit zogenaamde kleptoparasitisme is een eigenschap die bij de meeste soorten fregatvogels sterk ontwikkeld is. Fregatvogels nestelen in grote kolonies aan de kust of op naburige eilanden. Langwerpige schelpen in de branding van het water. De hete zon op mijn lichaaml. Het was er zalig. Zoals in de film “ The Blue Lagoon”. :) Tegen 17 uur namen we een taxi tot aan het busstation. Verschillende kraampjes met honderde watemeloenen. Ik kocht ons een lekker stuk om wat af te koelen. De bus bracht ons terug naar ons hotel. Opnieuw viel ik in slaap in de bus. Rond 19u30 waren we thuis en maakten ons klaar om te gaan eten. Ik wilde opnieuw “de italiaan” proberen. Ik had zin in eens ander voedsel dan mexicaans. Oef, het restaurant was open. We bestelden ons een lekker glaasje rode wijn en ik bestelde me een spagetti carbonara die heerlijk smaakte. Deze keer hamerde ik erop dat îk ons laatste avondmaal wilde betalen. Tegen de avond wandelden we naar huis, opnieuw een zwoele, vochtige avond. Mijn kamer super warm, zelfs met de ventilator vond je geen afkoeling. Slaapwel…