Dag 14 14 sept. Cali - Reisverslag uit Cali, Colombia van Kristin Daelman - WaarBenJij.nu Dag 14 14 sept. Cali - Reisverslag uit Cali, Colombia van Kristin Daelman - WaarBenJij.nu

Dag 14 14 sept. Cali

Blijf op de hoogte en volg Kristin

15 September 2012 | Colombia, Cali

Dag 14 14 sept. Cali
Eerst werd ik wakker om 7 uur. Mijn keel deed nog meer pijn. Ik sliep verder tot 11u30. Ik voelde me slapjes, loom, geen fut en besloot maar van er eens een relaxdagje van te maken. Ik ging naar de supermercado waar ik me zes eitjes kocht, thee en een lekker Frans brood bij de bakker. In mijn hotel bakte ik me de eitjes enat het heerlijke vers brood. Eens iets anders dan altijd dat toastenbrood, Bimbo. Ik zat op internet en facebook, plaatste mijn foto's enz. Het was stikheet. Je voelt duidelijk dat je dicht bij de evenaar zit. Ik sliep opnieuw anderhalf uur, liep wat rond te niksen en begon aan mijn blog. Ik had er geen zin in maar wil de traditie niet verbreken. Ik vraag me echter wel af of er nog iemand mijn blog leest??? En zo niet. Ik schrijf de blog ook voor mezelf. Dat is mijn uitlaatklep. Ik dronk warme thee om mijn keel te verzachten. Waarschijnlijk komt dat door het frissere weer in Salento. Ik ben echt geen mens voor de kou. :-) Ik probeerde te skypen met Mike maar de verbinding was te slecht. Ik had maar één streepje! :-) Mijn ouders namen twee maal niet op. Het is nu 18 uur. De salsales gaat beginnen maar ook daar heb ik geen zin in. Om 20 uur is er een bbq in het hotel. Daar ga ik eventjes naar toe maar daarna kruip ik er vlug in. We zijn de 15 e september. Normaal zou ik al in Ecuador moeten zitten. Ik wil echter wel iets zien van Cali ook. Ik zal morgen eens de stad intrekken en zondag naar Ecuador vertrekken. Adios...
Wat geschiedenis van Cali:

Cali is de hoofdstad van het departement Valle del Cauca in het zuiden van Colombia. Het is het industriële en commerciële centrum van de Cauca-vallei. Cali heeft ruim twee miljoen inwoners en is de op twee na grootste stad van het land (na de hoofdstad Bogota en tweede stad Medellín). In de twintigste eeuw maakte de stad een enorme groei door — in de jaren '50 verdubbelde de bevolking. In de stad worden koffie, katoen, suikerriet, vleeswaren en sojabonen verhandeld. Daarnaast worden er banden, tabaksproducten, textiel, papier, chemische producten en bouwmaterialen vervaardigd. Cali werd gesticht in 1536 door de conquistador Sebastián de Belalcázar, maar was het grootste deel van zijn geschiedenis vrij onbeduidend. In 1811 riep Cali haar onafhankelijkheid van Spanje uit, tezamen met vijf andere steden in de Caucavallei. In de jaren '80 was de stad in het nieuws omdat er zich een beruchte cocaïnebende had gevestigd, het zogenaamde Calikartel. De naam Cali is volgens sommigen afkomstig uit het Quechua, anderen beweren dat de naam afkomstig is uit het Nasa Yuwe. In de stad zijn zes universiteiten en het hoofdkwartier van het Cauca-valleiontwikkelingsproject gevestigd. De belangrijkste toeristische trekpleisters van Cali zijn een aquaduct en een kathedraal. Ook is er een bijzondere dierentuin in Cali gevestigd: Zoológico de Cali. Het is er meestal warm, gemiddeld 26.8 °C, en soms uitgesproken heet. De luchtvochtigheid is hoog en er is - vooral 's nachts - een verkoelende wind door de aanwezigheid van bergen die de stad omringen. De stad ligt op zo'n 1000 meter hoogte, waardoor er geen malaria voorkomt. Er zijn nauwelijks variaties in seizoenen, omdat Cali dichtbij de evenaar ligt.

• 15 September 2012 - 20:44

Marina (Alsemberg):

Kristin, het is niet omdat we niet reageren dat we je niet volgen... ik kijk nog steeds alle dagen uit naar een update van je blog en vind het fantastisch wat je allemaal beleeft. Op tv zien we soms reportages van landen waar je gepasseerd zijt en kunnen we ons een beetje inbeelden wat voor moois jij allemaal ziet. Ik zou het niet aankunnen om mijn omgeving langer dan enkele weken te moeten missen. Ik zit niet op Facebook (uit principe) en vind het dan ook spijtig om maar van tijd tot tijd fotos van je reis te zien. By the way : de frituur staat al terug te huur en in de italiaanse traiteur zou een oxfamwereldwinkel komen. Ook de werken aan de alsembergsesteenweg en op de vismarkt zijn nog steeds niet ten einde ... voor de rest kan ik begrijpen dat je nog niet weet wat je in de toekomst wil in het piepkleine belgie zonder caraibische zee, oerwoud, witte stranden, exotische dieren, hitte enz. Je zal het wel vinden ! Je bewijst alle dagen wat voor sterke vrouw je bent !!
    Welgemeende groeten vanuit Alsemberg.

• 16 September 2012 - 07:19

Martine Spinnoy:

Hallo Kristin,
    hoe durf je te denken dat er niemand meer is die je volgt :-) Ik sluit me volledig aan bij wat de mevrouw hierboven zegt 'het is niet omdat we niet reageren, dat we er niet zijn !!' Ik steek mijn bewondering voor alles wat jij onderneemt, niet onder stoelen of banken, ik kijk uit naar je belevenissen, jij realiseert je droom, en dat zijn er weinigen die het doen !!!!
    Ik ben zeer 'braafjes' en 'ouderwets' een week naar de kastelen van de Loire geweest, weliswaar in een luxe-bungalow park :-)))) met alles comfort, heb er wel intens van genoten. Heel onnozel waarschijnlijk, maar bij het zien van Chambord, de weidsheid van de omgeving, ligt in een domiein, zo groot als Parijs intra muros, had ik tranen in de ogen ... de Loirevallei is ontzettend mooi !!! In totaal heb ik 8 kastelen bezocht. Ik ben wel helemaal weg van kastelen en geschiedenis. Voilà, tot zover mijn 'braaf' reisje ... Dit was een 'klein droompje' van mij...
    Groetjes,
    Martine

• 17 September 2012 - 16:58

Sandra Willaert:

Hey Kristin,

Ik volg u ook nog steeds hoor! Je bent mijn pauze tijdens het werken! Dat wordt inderdaad afkicken...Toch leuk om te zien hoeveel reacties je krijgt als je eens klaagt!
    Veel bewondering hier ook trouwens! Amai, wat jij allemaal doet! Ik zou het nooit kunnen!!
    Groetjes, Sandra