Dag 16 16 sept. Cali - Pasto - Reisverslag uit Pasto, Colombia van Kristin Daelman - WaarBenJij.nu Dag 16 16 sept. Cali - Pasto - Reisverslag uit Pasto, Colombia van Kristin Daelman - WaarBenJij.nu

Dag 16 16 sept. Cali - Pasto

Blijf op de hoogte en volg Kristin

18 September 2012 | Colombia, Pasto

Dag 16 16 sept. Cali – Pasto
Vandaag ben ik 10 maanden onderweg. Wat gaat het snel voorbij!!!!
Om 6u30 stond ik op, zette een tas thee en at twee pannenkoeken die nog over waren van gisteren. Om 7u30 belde mijn hotel een taxi. Het zou soms niet veilig zijn om zelf een taxi te nemen, zei Roman. Sommigen zijn geen echte taxi's, beroven je of geven je een poeder waar je niets meer van weet. Ja, dat zou moeten lukken zeker!? De taxi kostte 6000 Cop = 3 €. Een valiesdrager sleurde mijn valies naar de tweede verdieping, 2000 Cop = 1 €. Aan de busterminal kocht ik een kaartje naar Pasto met “Transipialis”. Ze vroegen 35.000 Cop en ik dingde af tot 25.000 Cop. Hm, ik zei dat een andere man van hun bedrijf gezegd had dat de rit maar 25.000 Cop kostte en de receptioniste was er tenslotte mee akkoord. :-) Ik heb nog nooit afgedingd aan een bushalte maar gisteren hoorde ik dat zeggen in mijn hotel. En het is goed gelukt! :-) Ik kocht me een sandwich en een cola aan 4500 Cop. Om 8u45 vertrok de bus. Ik installeerde me achteraan in de bus. Daar zat niemand zodat ik twee plaatsen voor mij alleen had. Ik sprak met drie mannen die naar Chili gaan. Ze zitten vier dagen op een bus. Pff, niet te doen! De minivan kon 25 passagiers vervoeren. We zaten in het begin maar met 8 personen. Er was geen airco. De ramen stonden wagenwijd open. Een geluk dat ik een topje aan had. Met mijn jeans was het nog te doen. Soms is er airco dat je bevriest en soms is het stikheet in die bussen. Er was wel een wc, natuurlijk zonder toiletpapier. De bus liet een zwarte waas achter van zijn uitlaatgassen. Niet gezond! In Colombia werpen de mensen minder hun vuil door de ramen. Ze zijn wat meer geciviliseerd. :-) De straatlopers werden ook wakker en ik zag hen vuilzak per vuilzak alles leeg maken op zoek naar blaadjes die konden dienen om sigaretten te rollen en naar voedsel. Anderen lagen nog te slapen onder een brug. Ze hadden een paar stenen onder hun hoofd gelegd dat diende als hoofdkussen. Daarover wat plastiek en karton. Blote vuile voeten. Gescheurde besmeurde kleren. Bedelaars begonnen hun dag in enkel een korte broek en een bekertje in de hand. Het duurde een uurtje vooraleer we uit Cali stad geraakten. Eindelijk reden we door een mooi landschap met groene bergen. Colombia is wel een prachtig land qua natuur. Ik sliep wat tot ik wakker schoot omdat iemand op mijn schouders tikte. Een passagier wilde naast mij komen zitten. De bus was ondertussen vol gelopen. Het duurde wel niet lang want de passagier stapte reeds een paar haltes verder af. Vanaf dan zat ik gedurende 9 uur alleen. De rit duurde in totaal 10 uur. Ik dacht dat het maar 8 uur zou duren. :-( Ik bekeek twee en een halve films op mijn pc. Daarna was de batterij leeg. Ik maakte sudoku en bekeek het landschap. We maakten maar twee stops. Soms reeds de bus in de bergen maar 30 km/uur. Zelfs de grote bussen staken hem voorbij. Waarschijnlijk kwam het daardoor dat de rit zo lang duurde. Een oude bak. Maar ik heb het gehaald. In de bergen was er een nieuw landschap te zien. Geen groene bergen meer maar dorre, bruine vergezichten. In de verte zag ik Pasto liggen. Ik dacht dat dit een dorp ging zijn maar het is een grote stad. Wel met niet zo'n hoge buildings dan Cartagena, Medellin en Cali. Iedereen sloot het venstertje. Je voelde het kouder en kouder worden. Ik deed mijn pull aan en begon weer te niezen. Een geluk dat ik slechts één nacht in Pasto verblijf. Het is er nu, 19u30 , maar 13 graden. Gedurende de dag 16 tot 18 graden. Het verschil van 40 graden naar 13 is onvoorstelbaar. Zo zal het ook zijn wanneer ik terug naar België ga. Roman had me gisteren een hotel geboekt in Pasto = hotel Koala Inn aan 25.000 Cop. Ik heb drie dubbele bedden, een badkamer met warm water en een tv. Ik heb me reeds gedoucht en schrijf mijn blog in mijn bed. Ik draag twee pulls. Brr... dat ben ik echt niet meer gewoon hoor. Er is pas van deze avond geen internet. Dat is wel spijtig. Ik kijk wat tv en zal vlug slapen. Mogen sta ik vroeg op om maar Ipialis te reizen en zo verder naar Ecuador. In Ipilalis maak ik een korte stop daar er daar een wondermooie kerk zou te zien zijn. Tot morgen. x

• 18 September 2012 - 18:20

René:

Hi Kristin,

Die busreizen doen mij denken aan Bulgarije. De 'hoofdlijnen' zijn goed, comfortabele autocars. Soms met of zonder airco, maar ok. Eigenlijk beter en efficienter dan bij ons. Maar de 'binnenlijnen' ... zeeer avontuurlijk!

Ik begrijp dat je Spaans spreekt en/of verstaat. Ik worstel al enkele jaren met het Bulgaars ... ni simpel. En mijn verstand is ook al redelijk ver versleten!!

;)

gtn