Dag 17 13 nov. Punta Arenas - Santiago - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Kristin Daelman - WaarBenJij.nu Dag 17 13 nov. Punta Arenas - Santiago - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Kristin Daelman - WaarBenJij.nu

Dag 17 13 nov. Punta Arenas - Santiago

Blijf op de hoogte en volg Kristin

16 November 2012 | Chili, Santiago de Chile

Dag 17 13 nov. Punta Arenas – Santiago
Toen ik gisteravond nog een rond warm groot broodje met carne en smeltende kaas ging kopen zag ik vele mensen samen eten. Overvloedig voedsel op de grill. Ik dacht aan de arme landen waar ik naar toe gegaan ben. Daar zouden ze een moord doen voor een stukje vlees. En hier is er veel te veel! De wereld is eigenlijk niet goed verdeeld. Hoe komt het toch dat sommige landen zo arm zijn en anderen zo veel weelde hebben? Als ik denk aan Madagaskar waar ik zoveel armoede zag! Het is verschrikkelijk! Landlopers, graatmagere straathonden ( hier zijn de straathonden goed dik! ) baby's slapend op de grond, geen kleren of gescheurde vuile kleren, geen wasmachines. Het zou niet mogen... :-( Chili is eigenlijk een beetje zoals bij ons. Dezelfde levensstijl, dezelfde kapsels, huidskleur, buildings, winkels etc. Eigenlijk vind ik de landen met een grotere cultuurverschil leuker. Andere godsdiensten, andere huidskleur, meer geschiedenis, ruïnes, vulkanen, Maya's enz.
Ik sliep slecht deze nacht. Ik was onrustig en dacht weer over teveel dingen na. Ik moet dringend een artikel schrijven voor een meisje die dit wil publiceren in een krant van Halle. Ik moet daar dringend eens tijd voor maken. Ik ga overmorgen naar een nieuw land en telkens heb ik die onzekerheid, die angst van het onbekende. Om 2 uur stond ik op want ik was vergeten mijn “seat” te reserveren voor de vlucht naar Santiago. Ik checkte in online en natuurlijk waren alle plaatsen aan het raampje ingenomen. Ik reserveerde dan maar een plaats tussen twee mensen in. :-( Om 10u15 stond ik op. Het ontbijt was maar tot 10 uur dus... weer gemist. Ik maakte mijn valies, wat op 5 minuutjes gedaan was. Ik checkte mijn mails want mijn Apparthotel in Santiago moest mijn reservatie nog bevestigen. Ik had een mail van hen maar daar stond in dat ze aan mij zeker niet meer wilden verhuren omdat ik zo'n slechte publiciteit gezet had op Booking.com. Ja, ik herinner me dat. Iedere keer dat je met booking.com een hotel reserveert kun je een feedback achterlaten. Ik had me toen vergist en een reactie geplaatst van een ander slecht hotel in Val Paraiso maar bij het verkeerde hotel, wat ik super vond. Ik had dit reeds eergisteren proberen te veranderen op booking.com maar blijkbaar kan ik niet meer terug. Heel stom van mij... Ik verontschuldigde me met een mail en zei dat ik alles ging proberen om de slechte, foute commentaar te verwijderen. Ik zei hen ook dat ik niet een tweede maal bij hen zou boeken indien ik niet zou tevreden zijn. Ik had wat schuldgevoelens maar het was te laat. Ik zocht dus vlug naar een ander hotel in Santiago, dicht bij de luchthaven gelegen want de dag nadien vlieg ik door naar Buenos Aires. Ik vroeg aan de receptie of ze wilden bellen voor een reservatie. Ik vond een appartement aan 37 $. Amaai, op booking.com vragen ze 45$ voor hetzelfde appartement. Het is altijd goedkoper van rechtstreeks met de hotels te onderhandelen. Maar booking.com is echter wel heel gemakkelijk daar je de ligging ziet op een kaart, de regio's, de faciliteiten zoals tv , wifi, aparte badkamer enz. Om 12u45 ging een transfer me oppikken. Om 13u15 was er nog altijd niemand te zien. De receptie belde en de transfer zou vijf minuten later toekomen. Normaal gezien zou ik om 13u15 al aan de check-in moeten geweest zijn. Straks mis ik mijn vlucht nog. Na vijf minuten kreeg ik een telefoon om te zeggen dat er problemen waren met de transfer en dat ze een taxi gingen sturen aan dezelfde prijs dan een transfer. Een transfer kost in Punta Arenas 3000 P en een taxi 8000 P. Oef, eindelijk kwam de taxi eraan. Hij reed in volle vaart naar de luchthaven. Toen ik aan de check-in stond was er nog een lange rij voor mij. Dus ik was nog te vroeg. Eerst vlogen we naar Puerto Montt. De vlucht duurde 3 uur. De lunch was lekker, puree vermengd met gehakt en eitjes, een taartje ( dat ik niet op at. Ik ben zo geen taartenmadame. :-) ) een pistoletje, een gemengd fruit dessert, thee, drankjes. Voor de eerste maal nam ik eens een rood wijntje. Ik zit in Chili en ik had nog geen enkele keer de Chileense wijnen geproefd had. Maar ja, die zijn dezelfde dan bij ons he. Ik sliep rechtop dank zij mijn handig kussentje. In een vliegtuig kan je je zetel bijna niets achteruit leunen in tegenstelling met een bus die veel comfortabeler is. Na Puerto Montt vlogen we nog twee uur naar Santiago. Opnieuw zag ik de bergen van Santiago. De piloot zei: “ Bienvenido en Santiago. Un temperaturo de 28 grados! “ Wow super, weer warm! Inderdaad, toen ik uitstapte had ik het veel te warm met mijn twee dikke alpacapulls. Die laatste wollen jas die ik kocht zal niet meer nuutig zijn. En dat moet ik nog in mijn valies krijgen! Hm, het wordt tijd dat Anje komt zodat ik haar een paar spullen kan meegeven naar België. Ik nam een transfer aan 5000 P. naar mijn hotel “ Residencial Plaza Italia “. Ik ging alle transfers eerst af en vond de goedkoopste. Met 7 personen in een minivan. Ik werd afgezet in mijn appartement. Ver afgelegen van de luchthaven! Op internet las ik; close to the airport. Amaai, 40 minuten rijden vond ik niet zo close. Ik nam de lift naar het 6e verdiep, betaalde 37 $ ( ik sprak de man niet over de prijs op booking.com aan 45 $ ). Ik hoop dat ze me later niet via mijn Visakaart nog 8 $ aanrekenen. Ik had een simpel lelijk appartement maar met een frigo waar de kopjes en lepeltjes in staken, een tv'tje, geen wifi ( daarvoor moest ik op de gang gaan :-(, een groot bed en nog een extra stapelbed. Ik heb een raam dat open kan met zicht op straat. Wat is het heerlijk om opnieuw in een T-shirtje door het raam te leunen. Geef mij maar de warmte. Een drukke moderne straat. Van in de taxi probeerde ik de eclips te fotograferen die net gaande was. Vanop mijn kamer zat ik echter aan de verkeerde zonnekant om de eclips duidelijk te zien. Spijtig. Ik douchte me in een vuile douche. Er lagen nog lange bruine haren in. :-( Maar ja, voor 37 $ mag je weer niet te kieskeurig zijn. Mijn bed rook wel fris. Dus dat is positief. Het is maar voor één nacht. Morgen komt een transfer me oppikken om 12 uur. Deze kost meer dan dat ik juist betaalde. Men zegt dat het altijd duurder is van je hotel naar de luchthaven. Daar geloof ik niks van. Ik vond tenslotte een transfer aan 6000 P iplv 10.800P. Maar toch opnieuw 1000 P duurder dan dat ik net betaald had op de luchthaven. Ik maakte me een tas thee want ik had een microgolf. Deze mogen ze ook eens kuisen! Ik telde mijn geld en had nog 6000 P over. Daarmee kan ik vandaag niets meer gaan eten. Ik hou dit geld om morgen eventueel nog iets te kopen van eten en een drankje. Ik had het taartje mee van op het vliegtuig. Ik zal dat dan maar opeten zeker. 22 uur, nog 20 graden. Ik kijk nog wat tv en dan kruip ik er in. Morgen een nieuw land, Argentinië. Ik ben benieuwd wat we daar gaan zien en meemaken. Misschien volg ik wel tangolessen en ga ik eens naar een kapper indien dat niet te duur is. Ik keek waar er een nooduitgang was in mijn hotel. Eh, nergens. Ik ben wat bang geworden na die brand in Puerto Montt. Ik zit hier op het 6 e verdiep. Er staat wel een boom voor mijn raam. Daar kan ik inspringen in geval van nood. Het reusachtige flikkerende reclamebord in de straat verlichtte mijn kamer. Dat wordt slapen met ooglapjes. :-) x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kristin

Eindelijk is het bijna zo ver. Mijn droom wordt werkelijkheid. " We reizen niet om te ontdekken, maar om te zien wat ontdekt is " 17 november 2011 vertrek ik alleen en met de rugzak het onbekende tegemoet en dit gedurende 1 jaar en 3 maanden.... Ik zal jullie allemaal missen en ik hoop dat mijn 2 hondjes het zonder mij zullen redden! :-) Als maskotte neem ik een Belgische knuffelbeer mee.

Actief sinds 06 Juli 2011
Verslag gelezen: 414
Totaal aantal bezoekers 271363

Voorgaande reizen:

17 November 2011 - 28 Februari 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: