Dag 7 3 febr. Taupo - Reisverslag uit Taupo, Nieuw Zeeland van Kristin Daelman - WaarBenJij.nu Dag 7 3 febr. Taupo - Reisverslag uit Taupo, Nieuw Zeeland van Kristin Daelman - WaarBenJij.nu

Dag 7 3 febr. Taupo

Door: kristindaelman

Blijf op de hoogte en volg Kristin

03 Februari 2012 | Nieuw Zeeland, Taupo

Dag 7 3 febr. Taupo ( 27 km )
Om 7 uur werd ik wakker. Ik had heerlijk geslapen. De harde matras word ik gewoon. Dieters matras is naar het schijnt wel veel dikker. Ik voel elk steentje onder mij. Ik zag de regendruppels op mijn tent. Angstig opende ik mijn tent en …ja, heel sterk bewolkt! Heel koud ook. Ik zit hier op de bank mijn blog te schrijven met twee pulls en mijn vestje. Pff… Ik ging me wassen, liep naar de keuken en maakte me een tas warme thee. Ik had ergens een koffiebeker gerecupereerd die ik vulde met de Hot Water kraan. Ik vroeg aan iemand of dit wel drinkbaar water was maar hij kon me niet antwoorden. Ik dacht bij mezelf dat dat wel zou aangeduid zijn indien het geen drinkbaar water was. In een mobilhome vroeg ik wat suiker aan een nederlands koppel. Het is nu 10 uur. Ik moet uitchecken. Ik bel eerst naar de skydiving om te zien of het doorgaat. Indien het niet doorgaat wacht ik nog tot deze namiddag. Indien het weer niet betert, vraag ik mijn geld terug en rijd ik verder? Ik wil niet nog meer tijd verliezen. De indiêr smsde dat mijn ferry in wellington geconfirmeerd is op 9 februari 8uur. Inschepen gebeurt vanaf 7uur. Dus ik heb maar een paar dagen meer om het Noorder-eiland verder te verkennen.
Nu een beetje geschiedenis:
Nieuw zeeland ligt “ down under” op het zuidelijk halfrond, als je de ligging tenminste vanaf het noordelijk halfrond bekijkt. Het ligt op 1600 km van Australie. Het zuiden van NZ ligt ongeveer even ver van de zuidpool als van de evenaar. Er zijn 3 grote eilanden: North Island, South Island en Stewart Island. Ook kleine, deels onbewoonde eilanden maken deel uit van NZ. Met een oppervlakte van 270.534 km² is NZ groter dan het vroegere moederland Groot-Brittanniê maar tegenover de ongeveer 60 miljoen inwoners van het Verenigd Koninkrijk staan slechts 4 miljoen Kiwi’s ( ca.70% van europese origine, 15% Maori’s en telkens ca.7 % inwoners van Pacifische en andere Aziatische afkomst ) . NZ is dus net zo dun bevolkt als Noorwegen en Finland. Het Zuid-eiland telt enkele uitgedoofde vulkanen: de jongste vulkanen staan op het Noord-eiland. Vooral de kegel van de 2518 m hoge Mt. Taranaki ( Egmont ) , in het westen, is erg regelmatig; hij is al bijna 2 milj. jaar actief en misschien nog niet helemaal uitgedoofd. In vergelijking daarmee lijken de zowat 50 vulkanen in en rond Auckland dwergen. Die begonnen pas 40.000 jaar geleden lava uit te braken, maar inmiddels zijn ze ingeslapen. De hoogste is de Rangitoto ( 260 m. ) in de Hauraki Gulf. Het meest spectaculaire vulkaanlandschap is de 250 km lange strook die van het zuidwesten naar het noordoosten over het centrum van het Noord-eiland loopt: vanaf de besneeuwde Ruapehu ( 2797 m. ) in het Tongariro National Park over het lake Taupo en Rotorua tot in de Bay of Plenty en het kleine vulkaaneiland White Island, waaruit meestal een wit wolkje opstijgt.
De bijna halve meter lange brughagedis of tuatara, een primitief reptiel, heeft tot vandaag in NZ weten te overleven. Enkele continenten die ooit deel uitmaakten van Gondwanaland hebben gemeenschappelijke diersoorten zoals de struisvogel; daaraan verwant is de nationale vogel , de alleen hier voorkomende kiwi. Verborgen in de bossen leven drie verschillende soorten kiwi’s. De bijnaam van de Nieuw-Zeelanders “ kiwi’s “ is afgeleid van deze bruine loopvogel met zijn lange snavel.
Tex werd wakker rond 10u30. Amaai, wat slaapt die lang! We gaven mekaar een knuffel en wensten mekaar een veilige tocht verder. Ik belde naar de skydiving: weer gecanceld! Ik doe nog 1 poging deze namiddag om 14u. Als het dan niet doorgaat, ben ik weg. Ik skypte eventjes naar Anja van “ Ons Stee.” Ik zag of hoorde mijn ouders, broer en schoonzus en was tevreden dat alles goed ging met hen. Ik had echter niet veel krediet meer over en de verbinding verbrak. Ik reed naar de Mc Donald’s en bestelde me een cheeseburger, kleine frit en cola. En dat van ’s morgens vroeg! Ik zag vele mensen genieten van het gratis wifi. Ook hier is het koud binnen. Die airco staat hier zelfs aan. Ik heb al een paar keer geniesd. Het is nu 12u20. Om 13u30 mag ik bellen om te zien of de skydive doorgaat. Lappe, ik heb gebeld en opnieuw is het afgelast! Ze zeiden dat het nog zal opklaren deze namiddag. Ik heb opnieuw een afspraak om 17u30. Dat betekent dus dat ik hier weer een nachtje zal moeten blijven. Weer zal ik naar de camping gaan naast de Texaanse man. Ik zit hier nu in een chique restaurant, bar waar ik free wifi heb en ook een stekker waar ik mijn gsm en pc kan opladen. Dat was er spijtig genoeg niet in de Mc Donald’s. Het valt me ook op dat de commercanten hier heel vriendelijk en gedienstig zijn. Ik skypte en chatte met een paar mensen die blijkbaar heel lang opblijven! :) Dag Floris! Opnieuw was mijn tweede uur gratis internet er door. Ik moest wat bewegen. Ik wandelde in Taupo rond in de stad. Alle winkels zijn super modern. Ze sluiten wel reeds om17u. Ik kocht twee mooie zilveren lepeltjes. Mama, deze zal je ook graag zien hoor. Ik besloot van mij een hoofdkussen te kopen. Ik vond een goedkoop aan 9,95 $. Ik zocht ook achter een matras en kocht een intex in promotie. Iplv 25 $ , nu 15 $. Het was wel een kindermatras en meet maar 150 cm. Ja, dat moet lukken. Ik ben zelf een kleintje en mijn benen hangen er dan maar over. Ik kocht me chinees food die ik later zou kunnen opwarmen in de microgolf op de camping. Zoals ik al verwachtte met het weer zou het parachute springen weer niet doorgaan. Het bleef maar bewolkt. Naar het schijnt doet het pijn wanneer je met een snelheid van 200 km/uur door de wolken vliegt. Ik moest dus mijn geld recupereren. Ik reed naar de bungee- site die mij weer doorstuurden naar de extreme Taupo site. Daar kreeg ik niet al mijn geld terug. Ik verloor 11 $. Daar het een packet was, skydiving + swing kwam het me eigenlijk duurder uit dan dat ik zou apart geboekt hebben. Ik maakte wat van mijn oren maar tevergeefs. Weeral een land waar ze me liggen hebben! Maar ja, het is weer het begin he. Daarna leer ik er wel uit zoals in al mijn andere landen. Ik boekte weer een campingplaats. Alles zat vandaag bijna bomvol. Mijn plaats naast de texaan was genomen. Ik lag wat verderop. Er is zo veel volk daar er morgen een band komt spelen die nogal erg populair zou zijn. Ik warmde mijn eten op, schreef postkaarten en kroop in mijn tent. De matras kon er amper in. Had ik een grotere gekocht , het zou niet gelukt zijn. Hopelijk slaap ik vandaag eens heel goed en heb ik het gevoel dat ik in een bed slaap. Spijtig dat ik volgende maand de matras en het hoofdkussen zal moeten weggeven. Hier zijn wel geen arme mensen. Ik ben hier zelf nu het arme mensje. :) Het is 20u. Ik ga eindelijk nog eens een film bezien. Morgen ga ik rond 6uur opstaan en verder rijden. Ik ging dag zeggen bij de texaan die verwonderd was me terug te zien. Op mijn vorige staanplaats stonden twee koppels. Hun muziek volle bak. Volop aan het drinken. De texaan had zich er al bijgevoegd. Ik wilde niet blijven en ging naar mijn leuk tentje waar ik een warme thee dronk. Ik ben hier bijna bevroren bij manier van spreken. Een dikke pull, een broek en kousen. Zo ga ik slapen. Het was vandaag maar 19 graden! Echt uitzonderlijk koud! Tot hoors. xxx

• 04 Februari 2012 - 13:10

Anje:

hi, wauw ja, niet echt warm! maar ja? Toch warmer dan hier -12c° en sneeuw. Nu schijnt de zon wel! gerard is ziek, dus we zijn vandaag thuis. zal straks mijn pc op skype opzetten, hopelijk kunnen we eindelijk eens babbelen...we missen je hier! morgen gaan we naar maastrick, verjaardag van de neef van G, hopelijk geraken we er met de sneeuw. ziet er toch een prachtig land uit...ENJOY! x wish we were there:-)