Dag 8 24 sept. Santiago Island - Reisverslag uit Galapagos Islands, Ecuador van Kristin Daelman - WaarBenJij.nu Dag 8 24 sept. Santiago Island - Reisverslag uit Galapagos Islands, Ecuador van Kristin Daelman - WaarBenJij.nu

Dag 8 24 sept. Santiago Island

Blijf op de hoogte en volg Kristin

28 September 2012 | Ecuador, Galapagos Islands

Dag 8 24 sept. Santiago Island
De meesten hadden niet goed geslapen daar de boot teveel bewoog. Eh, ik heb niets abnormaals gevoeld. Integendeel, voor mij mag de boot nog wat meer op en neer gaan. De zeezieken voelen zich ietsje beter maar raken het toch niet gewoon. Opnieuw een lekker ontbijt van roereieren, warme worstjes en vers fruit. We vaarden naar Santiago Island, Puerto Egas waar we op zwarte lavastranden liepen, een mooie lava formatie. Al vlug zagen we een ander soort van zeehond, de Fur zeehond. Dit is een harige zeehond. We zagen een jong drinken aan de moeder. Hij maakte, zoals een baby, een smakkend geluid. Vele Oceanische vogels waaronder de mooie blue footed booby. Prachtige rode struiken, cactussen, flamingo's, zeehonden, marine leguanen, land leguanen enz. De Fur zeehond is ietsje schuwer dan de Galapagos zeehond. Ze zijn getraumatiseerd daar ze vroeger afgeslacht werden om hun pels. Verschillende lavatunnels waar nu water door stroomt. Helder water. Een vogel wachtte zijn prooi in de grote plassen af en telkens had hij bij zijn duik een klein rood visje in zijn bek. Een rode octopus plakte aan de wand van de plas. Ook zag ik paar dode zeehonden. Dat is de natuur. In 2001 bedreigde lekkende olie van een gestrande tanker het ecosysteem van de Galapagoseilanden. Door de komst van de mens, en de al dan niet opzettelijk door de mens meegebrachte (en in het verleden weggevangen) dieren is het zeer kwetsbare ecosysteem ernstig bedreigd. Een aantal van de unieke soorten is al verdwenen. Een verwilderde geitenpopulatie heeft grote schade toegebracht aan de inheemse flora en fauna van de eilanden Santiago en Isabella. Tussen 1997 en 2006 werden er in totaal ruim 150.000 geiten geruimd, zodat daar geen geiten meer voorkomen en de natuur zich redelijk goed hersteld heeft. De rest van de unieke eilandsoorten is bedreigd en wordt nu wel zorgvuldig beheerd. Het toerisme genereert hiervoor aanzienlijke inkomsten maar vormt op zichzelf ook wel weer een bedreiging voor het ecosysteem. Met drie snorkelaars kleedden we ons om op het strand. Ik had geen zin om te snorkelen. Ik had het koud. Het miezelde reeds een ganse morgen. Ik had geen zin om mijn twee pullovers uit te trekken maar toch forceerde ik me. Wie weet wat ik zou missen!? Ik had al betere duiken gehad. Heel veel schildpadden. Op de duur is het : “ Pff, weer een schildpad' “ :-) Ja, zo is dat. In andere landen was ik content wanneer ik eens één schildpad zag, hier zijn ze overal! Ik had het veel te koud en na een half uur gaven we het op. Ik zwom naar het strand. Een babyzeehond maakte een bleitend geluid. Ik deed dit na en hij kwam naar me toe gezwommen. Hij froesjelde wat aan mijn hand en we zaten oog in oog met mekaar. Hoe lief! Plots besefte hij dat ik toch zijn mama niet was en zwom hij door. :-) We hielden onze wetsuits aan en vaarden met de panga naar de boot. Twintig minuten later stonden we paraat om naar Caleta Bucanero te gaan. Dit zijn afgebrokkelde lavastenen. De lavaformatie had na jaren grotten voortgebracht. In één grot vaarden we met het kleine bootje tot in een diepe kleine grot. Hier was het water helder. Ik zocht naar haaien. Dit is hun lievelingsplaats. Opnieuw vele prachtige Oceanische vogels. We keerden terug naar de boot en nu vertrokken enkel de snorkelaars. We waren deze keer met zes personen. Het is trouwens onze laatste snorkeling. Morgen zit onze Galapagoseilanden vakantie er op. Niet voor mij want ik blijf ergens nog vier dagen. Ik wil gaan duiken. Waar dat weet ik nog niet. 21 graden. Brr, ik voelde het koude water in mijn wetsuit lopen. Ik zwom in de grotjes maar zag spijtig genoeg geen haaien. Nu zag ik wel een grote schorpioenvis. Ik schrok van een paar zeehonden die plots naast me zwommen. Ik zag hun zuurstofbellen uit hun gestroomlijnde prachtige lichaam komen. Wat zijn dit toch mooie beestjes! Een Sting Ray en opnieuw vele grote mooie vissen. Het was 12 uur. Alle activiteiten zaten er op. Nu navigeerden we gedurende 7 uur naar de Port Ayora op Isla Santa Cruz. Daar gaan we deze avond aan land. Na het lekkere eten, sliep ik twee en een half uur! Ik had het nodig. Ik kreeg van een mevrouw een etherische olie om aan mijn neus te wrijven. Dit zou mijn verkoudheid ten goede doen. De vrouwen reclameerden en zeiden me dat de toer die hun reisagentschap in Frankrijk hen aangeboden had, niet dezelfde route had dan dat we gedaan hebben. Ze zouden zeker Isla Espanola en Ferdinando bezichtigen. Maar dit deden we niet. Ik moet in mijn papieren kijken. Ik dacht dat ook mijn reisagentschap me gezegd had dat we naar isla Espanola zouden gaan en dat dit een heel mooi eiland was. Zij zijn niet tevreden omdat ze vinden dat ze weinig dieren gezien hebben. Ze zijn vooral ontgoocheld dat ze geen grote schildpadden gezien hebben. De typische reuze Galapagos schildpadden. Ja, we zagen hen wel maar verstopt in de bushes. Ja, dat is de natuur he. De foto's die je ziet op postkaarten zijn inderdaad wel waar de schildpadden op het wandelpad zitten en waar ze je goed kunt fotograferen. Maar daar kan de gids niet aan doen. Ik was best tevreden maar het is raar hoe vlug een groep je kan beiinvloeden. Ik was ook al aan het nadenken over, ja, inderdaad hebben we niet altijd warm water om te douchen, en deze reis kost toch veel, en ik heb die dieren niet gezien of dit eiland niet. Maar ik ben zo niet ingesteld. Ik ben tevreden met wat ik zie en meemaak. Het kan natuurlijk “ altijd” beter maar je mag niet teveel verwachten. Ik vond het een mooie reis. Morgenvroeg verlaat onze gids ons om 7 uur, krijgen we een andere gids om ons naar het Darwin Center te brengen. Om 9 uur gaan de Fransen naar de luchthaven en daarna ben ik weer op mezelf. Moet ik weer alles zelf organiseren, uitdokteren, een hotel zoeken enz. maar ook dat vind ik altijd spannend. Tot morgen...
Hier een overzicht van alle vogels en dieren die ik op de cruise gezien heb:
Galapagos Giant Tortoise – Lava Lizard – Galapagos Fur Seal = zeehond – Medium ground Finch – Magnificient Frigatebird – Gret Frigatebird – Greater Flamingo – galapagos Sea Lion – Marine Iguana – Sally Lightfood Crab – Galapagos Hawk – Galapagos Dove – Blue Footed Booby – Laca Gull – Land Iguana – Galapagos Strom Petrel – Flightless Cormorant – Hood Mockingbird – Brown Noddy Tern – Green turtle – Galapagos pinquin – Swallow Tailed Gull – Short eared Owl – Yellow Warbler – Madeiran Strom Petrel – Brown pelican

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kristin

Eindelijk is het bijna zo ver. Mijn droom wordt werkelijkheid. " We reizen niet om te ontdekken, maar om te zien wat ontdekt is " 17 november 2011 vertrek ik alleen en met de rugzak het onbekende tegemoet en dit gedurende 1 jaar en 3 maanden.... Ik zal jullie allemaal missen en ik hoop dat mijn 2 hondjes het zonder mij zullen redden! :-) Als maskotte neem ik een Belgische knuffelbeer mee.

Actief sinds 06 Juli 2011
Verslag gelezen: 415
Totaal aantal bezoekers 271228

Voorgaande reizen:

17 November 2011 - 28 Februari 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: