Dag 16 - Reisverslag uit Port Louis, Mauritius van Kristin Daelman - WaarBenJij.nu Dag 16 - Reisverslag uit Port Louis, Mauritius van Kristin Daelman - WaarBenJij.nu

Dag 16

Door: kristindaelman

Blijf op de hoogte en volg Kristin

03 December 2011 | Mauritius, Port Louis

Deze morgen stond ik op om 6u15. Ik sliep niet zo goed daar ik waarschijnlijk in mijn onderbewustzijn schrik had van mij te overslapen. De taxichauffeur was er een half uur te vroeg. Ik sleepte mijn zware valies de 2 verdiepingen af en we vertrokken naar de luchthaven die op 1uur afstand ligt. Het oud meneerke gaf me 2 dikke kussen alsook de zoon en de geburen. Ik moest wel nog 300 roupie betalen voor een extra nacht. We reden door de regen en zagen de temparatuur van 26 graden dalen naar 19 graden in het midden van het eiland. Het heeft deze nacht weer een beetje geregend maar naar het schijnt niet genoeg. Normaal moest november de regenmaand zijn maar het regende amper. Het zal misschien regenen in december. Dat hopen ze althans want anders zou er wel eens een zware cycloon kunnen komen. Ook de oogsten zijn niet goed waardoor het fruit en de groenten duur zijn. Overal verandert het weer in de wereld.
Ik kwam rond 9u30 aan op de luchthaven Plaisance. Ik dacht dat ik nog ruim de tijd had vôôr het inchecken maar toen ik inlichtingen vroeg vertelden ze mij dat het vliegtuig binnen 20 minuten opsteeg en ik dus te laat was. Ik zei dat mijn vlucht maar op 12u30 was? Dat was onmogelijk. Er was een vlucht om 9u45 en één om 17u15. Toen ik mijn email nog eens goed herlas wist ik wat er foutgelopen was. Ik dacht dat 0945 een vluchtnummer was en dat het vliegtuig opsteeg om 12u30 maar 09U45 was het vertrekuur!!!!!!!! En 12u30 de aankomst in Mada. Ik moest dus wachten tot 15u15 vooraleer ik op een ander vliegtuig kon stappen. Pff, wat moest ik doen gedurende 5u in een luchthaven waar er niks te beleven viel. Een taxichauffeur sprak me aan en stelde voor van voor 30€ met mij naar de stad te gaan en hij ging letten op mijn valies die ik in een depot in een hotel mocht zetten. Ik dingde af tot 30$ en we vertrokken naar Blue Bay waar hij constant voor me stopte om foto’s te maken. De stranden daar zijn wel mooier,breder en witter. Ook de uitzichten zijn prachtig. Daarna reden we naar Mahebourg waar hij me afzette aan een local restaurant waar ik voor 90 roupie lekker kon eten. Ik sprak terug af met de chauffeur om 14u30 aan het restaurant. Ik doolde door de drukke stad, bezocht de markt, kocht een hindoecolier voor mijn Belgian Bear BB en genoot van een locale dans in de straat. Het was daar precies karnaval. 2 verklede meisjes vroegen mij om mee te dansen maar ik bedankte hen. Eigenlijk was ik content dat alles zo verlopen was zodat ik zo ook eens het zuiden van het eiland kon zien. Ik zag 1 blanke dame en voor de rest geen toeristen te bemerken. Nu zit ik op een terras mijn verslag te schrijven. Op dit terras mag men roken. Zelfs buiten op de terassen waar men eet mag men hier niet roken. Binnen een uurtje zie ik mijn chauffeur terug. Dat hoop ik toch. Ik heb in ieder geval zijn telefoonnummer, het telefoonnummer van het resaturant en ook het hotel waar mijn valies in depot staat. Het zijn hier wel eerlijke mensen hoor. Alhoewel ik vind dat er hier in Mahebourg meer clochards rondlopen en de handelaars meer zagen om iets te kunnen ver kopen. Het verwondert mij ook dat de bedelaars een stukje eten vragen aan de mensen die hier eten en ze geven dan een stuk brood in hun handen.
Toen we gisteren naar Curepipe gingen passeeden we 2 mooie grote kerken. Er was een kerkdienst aan de gang. En dat op vrijdagmiddag. De kerk zat stampvol. Ik ging te communie en de pastoor verschoot toen hij mij zag. :) Blijkbaar zijn er niet zo veel blanke toeristen die hier naar de mis gaan. We bezochten ook een winkel van trouwklederen. Natuurlijk met heel veel tirlantijntjes en kleuren.
Ik heb door deze toestand mijn volgend hotel niet kunnen verwittigen dat ik later op de dag zou aankomen. Die zullen ook niet content zijn. Naar het schijnt kan ik bij de luchtmaatschappij in Madagascar gaan om mijn eten en hotelkosten te recupereren. Daar ik echter geen officiele hotelrecuutjes of restaurantbriefjes heb weet ik niet of dat zal lukken. Ik zie wel.
Ik ga nu stilletjes terug naar mijn chauffeur. Een geluk dat ik die latere vlucht niet moet betalen. Het zal me nooit meer voorvallen denk ik. Die mail van Connections was niet zo duidelijk eigenlijk. Maar that’s life he. Tot straks voor meer nieuws…
Bon, de chauffeur stond er en zette mij af aan de luchthaven. Ja, die man zal goed verdiend hebben vandaag. Ik ging naar het loket waar ze mij vertelden dat de vlucht 2uur vertraging had. Dus om 19u15 vertrek ik. De zogezegde wifi werkte niet aan de check- in en de 2 indische jongens lieten mij achter hun balie gaan waar ze zelf een mail deden aan mijn volgend hotel om te zeggen dat ik daar om 20u ging aankomen. Amaai, hopelijk zijn de mensen van hotel Manoire mij al niet 2x gaan halen op de luchthaven Antananarivo in Madagascar. Ik slenterde overal naar toe, ging een lauwe koffie drinken en praatte wat met de indische jongens over mijn wereldreis. Ze gaan mij straks komen uitzwaaien. Ik vroeg aan een indisch meisje waarom alle vrouwen zo’n rood gekleurd plekje op hun voorhoofd hebben. Ze vertelde mij dat wanneer ze trouwen ze dat moeten doen tot hun man zegt dat ze er mee mogen stoppen. Interessant…Mijn taxichauuffeur vertelde dat hij naar een trouwfeest moet gaan en dat dat 4 dagen duurt. Amaai, dat noemen ze pas feesten! Er zijn 1500 personen uitgenodigd op 1 dag om te dineren.
Zit nu in de luchthaven te wachten op mijn vlucht die weer vertraagd is.
Tot later.
x

• 03 December 2011 - 19:23

Tamme Rudy:

seg, stuur eens de grote lijnen voor de komende 453 dagen, of had je da al eens gemaild? Als er ergens een ski of zomerplek tussen zit, kom ik mss eens af. Wanneer Brasil? Goe zo, da duikdiploma, brandweer van Ninove zoekt duik(st)ers om zone rond LaLorraine te saneren ;)

Grtz,
    bb

(belgian beires van theo & agnes)

• 07 December 2011 - 11:14

Anna On Tour:

Kristin, ik raad je aan om in Madagaskar zeker ook eens naar een misdienst te gaan. Zeker op zondagochtend. Dan trekt iedereen zijn mooiste kleren aan, wat voor een mooi kleurenspel zorgt. Camera in de aanslag! Het spijt me te moeten lezen dat je zolang op je vlucht hebt moeten wachten. Misschien is dit al een beetje een voorbereiding op je volgende bestemming Madagaskar, want daar kun je soms ook lang wachten op alles. Het land van MORA MORA, wat LANGZAAMAAN betekent. Gelukkig heb je door dit foutje, toch weer een onverwacht extra avontuur beleefd en een ander stukje van het eiland gezien. Betreffende bedelaars... die zul je spijtig genoeg in Madagaskar wel heel veel tegenkomen. Overal waar je loopt, krijg je massa's kinderen achter je aan die hopen op een paar ariary