Dag 2 8 okt. lima City tour - Reisverslag uit Lima, Peru van Kristin Daelman - WaarBenJij.nu Dag 2 8 okt. lima City tour - Reisverslag uit Lima, Peru van Kristin Daelman - WaarBenJij.nu

Dag 2 8 okt. lima City tour

Blijf op de hoogte en volg Kristin

21 Oktober 2012 | Peru, Lima

Dag 2 8 okt. Lima City tour
Eh, wat deed ik vandaag? Eventjes mijn foto's bezien om mij iets te herinneren. Ik kwam als laatste aan het buffetontbijt. Amper twee tafeltjes ingenomen. Ik zag een koppel met wel tien stukken fruit op hun tafel liggen. Ik had nog net één mandarijntje. Ik kreeg spiegeleieren en had nog net één stuk brood. Koffie en thee. Ja, ik moest maar vroeger opstaan. Maar ik had al zo weinig geslapen. Aan de balie boekte ik een citytoer. Ook bestelde ik reeds een busticket voor de dag nadien. Ik wil doorreizen naar Ica. Naar het schijnt moet je hier je busritten van op voorhand reserveren. Ook zeiden ze aan de balie van een erkende busmaatschappij te nemen daar de anderen kunnen gevaarlijk zijn. Hier in Peru hoor ik niets anders dan: het kan gevaarlijk zijn. Is dit wel waar of is het een verkoopstunt. Zal ik later wel uitdokteren. Ik zag Daniel de surfer. Hij was een kwartier te laat gekomen aan de bushalte en zijn bus naar Trujillo was reeds weg. De volgende bus was pas om 20 uur. In het hotel moest hij 30 $ bijbetalen om enkel tijdens de dag in zijn kamer te verblijven. Ik ging tot in zijn kamer aan de straatkant op het vierde verdiep. Hij had geen oog dicht gedaan van het vele verkeer. Ja, dan zit ik wel ideaal. We praatten wat over Brazilië. Ik moet zeker bij hem passeren indien ik naar Brazilië reis. Hij zit twee maanden in Peru enkel om te surfen. Hij sprak niet meer over marihuana. Hij zal het begrepen hebben. Om 14 uur pikte een taxichauffeur me op voor een citytoer, 85 sole. In de taxi zaten twee Franse vrouwen. Ze reizen ook alleen. Jessica, 34 jaar en Sylvie, 43 jaar. Ik was tevreden dat ik nog eens compagnie had en dat ik vooral eens een andere taal kon spreken dan Engels en Spaans. We trokken met mekaar op gedurende vier uur. We namen bovenaan plaats in de open citybus. Al gauw trok ik een tweede pull en mijn windjack aan. De wind was heel koud. Ik denk dat het 14 graden is. In het zonnetje, achter glas, is het heerlijk? Een beetje zoals bij ons in België. De twee meisjes hadden maar één pull aan en rilden van de kou. Lima is de hoofdstad van Peru en met meer dan vier miljoen inwoners (2006) ook de grootste stad van het land. De stad, specifieker benoemd als Lima Metropolitana en door de Spanjaarden gesticht als Ciudad de los Reyes, is tevens hoofdstad van de provincie Lima. Samen met het naburige Callao is het de grootste stedelijke agglomeratie van het land met ongeveer acht miljoen inwoners (in 2004). Lima-Callao is tevens de grootste stedelijke agglomeratie van de Amerikaanse westkust. Lima staat op de werelderfgoedlijst. We zagen een reusachtig metalen kruis. In juni 2011 lieten de vertrekkende president Alan Garcia en het Braziliaanse bouwbedrijf Odebrecht een 37 meter hoog witstenen Christusbeeld verrijzen op de Mooro Solar, de Zonneheuvel ten zuiden van de baai waaraan Lima ligt. Het beeld kijkt uit over de Stille Oceaan en wordt dan ook wel de Christo Pacifico genoemd. Beneden de oceaan. Een zeevruchtenrestaurant gelegen op een golfbreker. Een prachtig uitzicht. Vele surfers op het water. Enkele mensen zwommen in de koude Grote Oceaan. Parapenters in de lucht. Brr, a ik hen bezig zie krijg ik opnieuw een rilling over mij. Dat was niet te doen toen ik die alto's maakte met het parapenten. Ik denk dat ik dit nooit meer doe. We reden naar Pachacamac,
zo’n 30 km ten zuiden van Lima , één van de grootste archeologische vindplaatsen van Peru. De vroegste overblijfselen van deze archeologische vindplaats zijn van ca. 200 na Christus. Later bouwden de Huari beschaving een grote stad op deze plaats met onder andere piramiden. Onder leiding van de Huari ontwikkelde Pachacamac zich tot religieuze staat. Nadat de inca’s Pachacamac overnamen, hebben zij er minstens nog vijf gebouwen bij Pachacamac gebouwd. Één daarvan is de tempel van de zon. Verderop Plaza de Armas = Plaza Mayor , het centrum van Lima. Deze fantastische Cathedraal gelegen aan Plaza del Armas / Plaza Mayor is op verzoek van Pizarro (stichter van Lima) gebouwd en je kunt zijn tombe dan ook in deze cathedraal terugvinden. Deze Cathedraal is in barrokstijl gebouwd, heeft gigantische houten deuren en binnen zijn veel interessante schilderijen en plafondschilderingen te zien. Dit is één van de grootste en belangrijkste Cathedralen van Lima en er worden vaak ceremonielen gehouden. Aan het Plaza de armas is het presidentieel paleis gevestigd. Ik waande me in de 16 e eeuw. Op dit wondermooie plein stond ook een grote fontein. Vooral de Kathedraal Iglesia San Fransisco was wondermooi. We bezochten de ondergrondse grafkelders, catacumbas. 25.000 dode lichamen van de armen zijn hier letterlijk gedumpt. We mochten geen foto's nemen maar ik kon het me niet laten om er stiekem toch te nemen. Je moest je bukken op bepaalde plaatsen. Sommigen hielden een zakdoek voor de neus. Ik heb een goede neus en ik rook niets hoor. Het was voor sommigen enkel het gedacht van tussen zoveel duizende beenderen en schedels te lopen. Het deed wel raar om zo diep onder een kathedraal te lopen. Soms kon je naar boven kijken en zag je de binnenkant van de Kathedraal. Dit moest open blijven zodat de doden dichter bij God konden staan.

met uitzicht over de Grote Oceaan. Nabij het Kennedypark is ook een markt met een hoop Peruaanse souvenirs en hand crafts. Ik zocht achter een zilveren lepeltjes maar tevergeefs. Verderop een mooi waterpark met 10-12 verschillende fonteine. Moet prachtig zijn om 'sa vonds te bezoeken.

Mooi waterpark met wel zo'n 10-12 verschillende fonteinen

Verderop een mooi waterpark met 10 -12 fonteinen. Dit laser lichtspel moet prachtig zijn ' s avonds. We hebben nog zoveel gezien maar teveel om op te noemen en voor jullie misschien wel saai. De meisjes hadden het te koud en gingen binnen in de bus zitten. Ik wilde niets missen en bleef in de koude boven zitten. Tegen 18u was de toer beëindigd. In de mall aten we met zijn drietjes. Ik nam een pisco sour, een typisch drankje van Peru en ik wilde vooral de specialiteit, koeienhart proeven, anticucho de corazôn y choclo . Het was niet slecht maar om dit nu elke dag te eten, nee. Geef mij dan maar een goeie steak. :-) We wandelden nog wat rond, namen een taxi, na veel discuteren , en namen afscheid van mekaar. De dag erop gingen we allen een andere richting uit. Spijtig want het waren leuke meisjes. In mijn hotel was Daniel reeds vertrokken naar de surfoorden. Ik had voor niets meer zin. Ik was kapot. Mijn keel deed verschrikkelijk pijn, ik had hoofdpijn en had het heel koud. Met pulls aan en na een dafalgan viel ik tenslotte in slaap.