Dag 4 7 aug. Lon - Las Penitas - Reisverslag uit Las Peñitas, Nicaragua van Kristin Daelman - WaarBenJij.nu Dag 4 7 aug. Lon - Las Penitas - Reisverslag uit Las Peñitas, Nicaragua van Kristin Daelman - WaarBenJij.nu

Dag 4 7 aug. Lon - Las Penitas

Blijf op de hoogte en volg Kristin

08 Augustus 2012 | Nicaragua, Las Peñitas

Dag 4 7 aug. Leon – Las Penitas Playa
Om 7u30 liep mijn gsm af. Lucia was al klaarwakker en speelde in mijn haren. Gisteren lag ze eventjes te slapen tussen mijn klederen in mijn valies. Ik zou ze zo meegenomen hebben. Tot voorbij mijn deur stond er water. Het is gisteren rond 23 uur vreselijk beginnen te stormen, bliksemen en vooral felle donder alsof het net boven mijn hoofd was. Dit komt door de orkaan Ernesto. Ik checkte op “Hurricane tracker” waar de orkaan zich bevond. Hij zit nu boven Honduras en gaat richting Mexico. Dus ik moet niet panikeren. Vandaag neem ik een bus of taxi naar het strand Las Penitas op een 30 minuten van Leon. Dit is een surfstrand. Lucia lag opnieuw goed te slapen op mijn hoofdkussen. Ik zei haar dag en ze miauwde alsof ze wist dat ik weg zou gaan. Ik had een krop in mijn keel. Ik gaf de overschot van mijn eten van gisteravond aan de eigenaar en zei dat dat voor het poesje was. Ik zette het grote bord op het terras alsook haar bekertje met water. Ik nam een taxi. Eerst vroeg die 15 $ om me naar het strand te voeren. Ik dingde af tot 10 $ en hij was akkoord. Ik las in mijn lonely planet dat hotel Oasis redelijk van prijs was en aan het strand gelegen is. De taxi stopte daar en ik checkte in, 18 $ / nacht. Twee bedden, ventilator en badkamer met koud water. Warm water heb je hier eigenlijk niet nodig daar het hier constant 30 graden of meer is . Mijn kamer geeft uit op de bar en het restaurant dus ik hoop dat er niet teveel lawaai is. Maar ik heb goede siliconenoordopjes! :-) Ook zijn er verluchtingsgaten in de muren met het gevolg dat alle muggen en ongedierte naar binnen kunnen. En dat is minder. De jongen aan de bar, 23 jaar, stelde me “paardrijden op het strand “ voor aan 15 $. Morgen kan ik een toer doen op een kleine boot aan 15 $. Ik moet paraat staan om 7 uur. Pff, dat is vroeg. Ik skypte lang met mijn ouders, Mike en met Dieter. Ik was tevreden van iedereen nog eens te horen. Ik vind het spijtig dat Denise en Filip geen skype meer hebben daar ze eventjes hun winkel gesloten hebben. Dieter keek op “google earth” waar ik me bevond. Dat is toch wel iets formidabel he. Het zonnetjes was er eindelijk doorgekomen. Aan zee was het iets frisser dan in Leon maar de wind is nog steeds warm. Dit komt door de orkaan. De jongen van de bar kwam zeggen dat het paardrijden niet doorgaat vandaag. Ik kan het wel morgen doen. Om 11 uur voelde ik me wat moe en ging wat rusten. Tenslotte sliep ik 4 uur! Oei, oei, ik had het nodig. Ik wandelde langs het strand. De zee was woest met hoge surfgolven. Schuimende witte golven klotsten tegen de rotsen. Ik zag twee meisjes ver in zee zwemmen in het wilde water. Ik hield ze in het oog en ja, een beetje daarna werden ze met de golven mee gesleurd. Ondanks ze goede zwemmers waren konden ze zich niet tegenhouden en zweepten tegen de rotsen. Twee mannen van de surfschool zagen dit en namen een surfplank om hen te redden. De ene man trok de meisjes dichter naar het strand. De surfplank was niet nodig maar de man schudde zijn hoofd: “ Wat een gedacht om hier te gaan zwemmen.” Dus ik denk dat ik eventjes tot aan mijn voeten in het water zal gaan maar zeker niet verder. Op de straat en het strand zag ik vele straathonden. Niet zo mager dan ik ooit al gezien had maar toch. Ik praatte met drie vrouwen van Parijs. In een strandrestaurant at ik een verse vis met warme tomaten, uien en 15 frietjes. De vis was zeker 30 cm lang. Hij had een hele dikke kop en ik wist niet hoe er aan te beginnen. Zo'n grote vis heb ik nog nooit gegeten. Hij was overheerlijk. Ik kreeg natuurlijk niet alles op. Twee honden stonden stiekem aan mijn tafel. Ze werden steeds weggejaagd door de ober maar daar hij zag dat ik hen eten gaf, zei hij niets. Er bleef van de vis niets meer over. Ze aten alles op. Van kop tot straat, zelfs de vele graten. Bij ons in België passen we daar zo mee op maar hier eten de straathonden alles op. Ook kippenboutjes eten ze hier, wat bij ons niet mag daar de beentjes kunnen versplinteren in de maag. Hier is dat allemaal geen probleem. Ik betaalde voor de vis en een cola 300 Cordobas = 12 €. Oei, zo duur! Dat is goed voor één keer maar dat mag ik me niet elke dag permitteren hoor. Maar altijd die baleada's is ook iets. Wat heb ik eens zin in een goed pak friet met mayonaise, stoofvlees met kriekjes en appeltrot. Mmm, ik mag er niet aan denken. Ook naar een goed stuk Cote d'Or chocolade verlang ik. Twee kindjes kwamen aan mijn tafeltje bedelen om een schildpadje te kopen gemaakt uit schelpjes. Ik kocht er eentje aan 20 C = 0,80 € om hen een plezier te doen. Het schemerde en ik zag de prachtige rode kleuren van de zon over de zee en rotsen. Een surfer zat in het water en wachtte heel lang op “de” goede golf. Ik vond het mysterieus. In het donker hoorde ik de woeste zee. Een felle zwoele wind erbij. Ik wandelde via het strand naar mijn hotel. Iemand had me gezegd dat ik s' avonds niet alleen op het strand mag lopen. Maar er was geen kat te zien en het was maar een paar hotels verder. Hier ziet het er vredig uit. Ik nam me een douche en begon aan mijn blog. Daarna ga ik slapen want het zal vlug 6 uur zijn. x