Dag 14 24 juni Guatemala City - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Kristin Daelman - WaarBenJij.nu Dag 14 24 juni Guatemala City - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Kristin Daelman - WaarBenJij.nu

Dag 14 24 juni Guatemala City

Door: Kristin Daelman

Blijf op de hoogte en volg Kristin

24 Juni 2012 | Guatemala, Guatemala-stad

Dag 14 24 juni Quatemala City
Gisteren heeft het een ganse dag en avond geregend. Geen weer om een hond buiten te laten. Dus heb een dagje genikst en drie filmen in het spaans bekeken. Ik had het koud. Zelfs met een deken op me had ik het nog heel koud. Te koud om te gaan douchen. Ik at zoveel mogelijk dingen uit mijn frigo op. Om 7u30 stond ik op met hoofdpijn. Misschien was het die heel goedkope wijn wel. Ik ruimde mijn appartement op en om 8u40 stond ik te wachten op de shuttlebus die me naar Guatemala City zou voeren. Ik gebon te paniekeren want de bus kwam maar niet aan. Een banaan werd mijn ontbijt. Uiteindelijk is hij er doorgekomen om 9u25! Een duits meisje zat naast de chauffeur. Ze moest dringend afgezet worden aan de luchthaven. Ze dacht haar vlucht niet te halen omdat de bus zo laat was. Ik zat gans alleen in de bus. Op 40 minuten waren we reeds in Guatemala City. De chauffeur reed heel vlug. Hij zette me, na wat zoeken, af in mijn hotel Aeropuerto. Ik was er alleen en nam een kamer met uitzicht op de tuin aan 35 $. Daar de kamer zoveel kostte, besloot ik maar 1 nacht te blijven en morgen door te reizen naar El Salvador. Ik twijfel nog of ik de kust neem of de hoofdstad San Salvador. Ik bestelde me eten in het eenzame hotel. Van ‘ s morgens roeg at ik carne con arroz y pan. Het was niet zo lekker. Rond 11u30 ging ik wat rusten vooraleer ik naar hotel Barcelo zou gaan waar een salsashow aan de gang is. Ik nam nog een dafalgan en werd pas wakker om 15u30. Oei, ik had vier uur geslapen! Mijn hoofdpijn was wat minder maar toch niet over. Ik zou niet naar het centrum gaan. Ik wandelde naar de luchthaven waar ik geld kon afhalen. Om daar binnen te geraken moest ik mijn pasport tonen, wat ik niet bij had. Op de duur lieten ze me toch door daar ik mijn visakaart bijhad. Ik werd gescreend. Mijn broeksriem tuutte. ( Dat zal wel geen juist werkwoord zijn denk ik. :) ) Ik haalde een klein beetje geld af zodat ik nog kon eten en mijn bus kon betalen voor morgen. In El Salvador betaalt men met amerikaanse dollars. Aan een kraampje kocht ik me twee plats: een harde, dunne biefteck, kip, rijst, bruine bonenpuree, tortillas en een salade. 3€. Mijn ogen waren groter dan mijn buik en ik kreeg maar één plat op. Ik eet het morgen wel koud op in de bus. Langs de ijzeren smalle wenteltrap ging ik naar het dakterras waar ik een prachtig uitzicht had op alle vulkanen, volcân Aqua, volcân Fuego y volcân Pacaya. Er was een open blauwe hemel met een paar wolken. De wolken dreven net onder de vulkanen door zodat ik alle toppen kon zien. Het was prachtig. Achter de bomen zag ik de zonsondergang. Een helicopter vloog erboven verlicht in de dalende zon. Ik had het fris. Ik trok mijn fleece strak aan. Het is de laatste maal dat ik deze, zo dichtbij, vulkanen zie en ik genoot er dubbel van. Ik bezag de vulkaan Aqua. In de stad Antiqua waar de vulkaan zich bevindt, woonde ik een weekje. Het was een mooie tijd. Ik hiel veel van het kolonial Antiqua. De zon daalt in de wolken onder de vulkaan en verlicht deze zo mooi. De wolken worden paars, roos, geel en wit. Links van mij heb ik een uitzicht boven de daken op Guatemala City, achter mij een gesloten schooltje en een kerk. Naar het schijnt is er niet zoveel te zien hier en zou het gevaarlijk zijn. Dus ik blijf hier niet langer. Ik ga me nu douchen. In een warme badkamer. De ganse week moest ik me douchen in de badkamer buiten op de koer en dat is niet altijd aangenaam. Tot morgen in een nieuw land, El Salvador. Ik ben benieuwd wat er daar allemaal te zien zal zijn. De muggen komen eraan dus ik ga naar binnen… Adios…