Dag 6 26 april Pearl Harbour - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Kristin Daelman - WaarBenJij.nu Dag 6 26 april Pearl Harbour - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Kristin Daelman - WaarBenJij.nu

Dag 6 26 april Pearl Harbour

Door: Kristin Daelman

Blijf op de hoogte en volg Kristin

26 April 2012 | Nederland, Amsterdam

Dag 6 26 april Pearl Harbour
Ik sliep maar 6 uurtjes. Ik was veel te laat gaan slapen. Maar skypte tot laat met familie. Vanaf morgen moet ik opnieuw internet betalen op Hawai’i = Big Islands dus ik wilde ervan profiteren. Om 6u45 haalde ik mijn scooter uit de garage van het hotel en reed naar Pearl Harbour. Het was heel druk op de baan. Er zijn geen alternatieve toffe baantjes maar een drierichtingsstraat. Ik had mijn helm niet op. Hier is dat niet verplicht. Zelfs de zware moto’s hoeven geen helm te dragen. Het was nog frisjes en ik kon mijn fleece goed verdragen. Na een uurtje kwam ik aan in Pearl Harbour. Ik parkeerde me aan de fietsenstal zodat ik mijn scooter goed kon vastmaken. We mochten niks van rugzak of handtas meeenemen op het terrein. Alles moest voor 3 $ in een hokje gestoken worden. Ik nam een gratis ticket voor een documentaire over de aanval op Peal Harbour. Het was heeel interessant. Daarna stapten we allen op een boot naar het U.S.S Arizona Memorial. Er was veel volk en in groepen mochten we binnen gaan op het dek waar je het gezonken schip, de Arizona zag liggen. Honderde soldaten zijn hier gestorven. Duizenden in totaal. Aan de wand hangt een bord met al de namen. Ook van de overlevenden is hun naam te zien. Ik stelde me de oorlog voor. De onverwachte aanval van Japan op Pearl Harbour. Ik kon me niet voorstellen dat alle skeletten van de slachtoffers hier nog in het schip lagen. Wat ik ook raar vond is dat heel veel Japanners deze site komen bezoeken. Maar ja, die kunnen daar niets aan doen he. Na de boottocht wandelde ik wat rond. Een onderzeeêr van de marine was te bezichtigen maar daarvoor moest je betalen en zo interessant vind ik dat niet. Soldaten en mariniers liepen rond. Ik liet mijn ticket signeren door een overlevende van 92 jaar. Alfred Rodrigues. Ik zei dat ik van Belgie was. Hij nam zijn geldbeugel en nam er een kaartje uit en las: “ Ik vind je mooi “. Hi, hi in alle talen had hij een zin voor zijn publiek klaar. De ouwe snoeper! :) Ik vroeg hem hoeveel overlevenden er nog waren. Op Hawai’i acht en over gans de wereld een duizendtal. Ik bekeek zijn foto van vroeger, een flinke jonge marinier. Nu een oud verrimpeld mannetje maar nog heel goed te been. Hij had geluk gehad. De overlevenden waren meestal de mannen die net vrijaf hadden of voor een andere missie eventjes weg moesten. Ik wil de film nog eens bekijken. Ik ga me nu alles beter kunnen voorstellen wanneer je de plaats met je eigen ogen hebt gezien. Ik kocht me een sandwich met rosbeef en at die op in het zonnetje op een bank. Onmiddellijk had ik tientallen duiven en mussen op mijn armen zitten. Samen aten we mijn boterhammetje op. Wat lief! In een souvenirshop kocht ik een heel mooi zilveren lepeltje van Pearl harbour. Om 10u45 besloot ik van terug te rijden. Deze keer deed ik mijn helm wel aan. Je weet maar nooit. Ik stopte op verschillende plaatsen en uiteindelijk op het strand van Kewalo Bassin Park. Dit strand was veel mooier dan Waikiki beach. Veel gezelliger. Ik nam voor de eerste keer een duik in de turkoise oceaan. Het water was heerlijk. Het was een prachtige zonnige dag vandaag. Geen regen meer gezien. Vele grote en kleine vliegtuigen vlogen over. Straaljagers daverden over me heen. Het heldere water met daarachter het schuimende rif met verschillende surfers. Een zacht windje dat deugd deed. Een helderblauwe hemel met soms een wit suikerspinnen wolkje. Er waren maar een paar zonnebaders. Ze wreven zich goed in maar ik had geen zonnecreme meer. Ik voelde me roder en roder worden. Ook door het rijden met de scooters voel je de felle zon niet en is het gevaarlijk om te verbranden. Een beetje verder dan mij zat een clochard op het gras. Hij sprak in zichzelf. Hoe kon een mens toch zo ver aan wal geraken? Hij wuifde naar mij, ik wuifde terug maar draaide direct mijn hoofd om. Hij kwam dichterbij zitten. Daar bleef het bij. Hij keek de hele tijd naar zijn voeten. Ik vulde een sudoku in en genoot van het prachtige weer, de palmbomen op het strand, in de verte een bergketen. Duiven naderden me maar deze keer had ik geen eten bij en ze dropen af. Aan de horizon grote schepen, catamarans en zeilboten. “ Waar zouden die heen varen?” Spijtig dat aan de overkant van de straat alles bebouwd is met hoge buildings. De charme ebt dan weg. Ik lag op mijn rug en beeldde me in dat honderde gevechtsvliegtuigen hier ooit overgevlogen waren. Klaar om aan te vallen. Ik dommelde in. Na een tijdje werd ik wakker. Het was tijd om te vertrekken. Mijn huid werd te gevoelig. Ik tankte voor 2 $ en de tank liep over. Wat een verschil met je auto tanken! :) In de buurt van mijn hotel waar ik een terrasje gevonden had probeerde ik de Belgische wafels met chocolade uit. Ze waren heerlijk maar ik kon niet alles opkrijgen. Ik leverde mijn scooter in. Geen schade, alles was in orde. Ik wandelde naar het hotel waar ik mijn shuttlebus voor morgen reserveerde. Ze pikken me op om 9u45. Dan rijd ik naar de luchthaven en neem het vliegtuig naar Hawai’i := Big Islands. Na 45 minuten land ik daar reeds. Ik scheerde mijn benen. Ai ai , voor de derde keer in mijn leven scheerde ik. En dat voor een schoonheidsspecialiste! Foei, foei. Wat gaat dat zijn na 1 jaar? Mijn haren gaan geactiveerd zijn! Met de epileerwas verminderen de haartjes maar met het scheren niet. Maar het is een geval van overmacht. :) Ik smeerde me goed in met de body lotion van het hotel. . Ik had een goed laagje tan bij. Ik zit op mijn terras en wie komt er hier aangefladderd? De stervende duif van de dag ervoor. Ochere, die is al gezakt van het tiende verdiep naar het achtste en nu naar het zevende verdiep. Ze schrok op en viel weer een verdiep lager. :) Hoe lang gaat die het volhouden? Twee andere duiven kwamen drinken van de airco die uitgeeft op het terras. Mijn vriendjes. :) Ik ga nu op internet en daarna eens rustig een film bekijken op tv. Tot morgen voor een nieuw verslag. Bye bye..
Ter info:
Hawai’i bestaat uit verschillende eilanden zoals: Oahu met als hoofdstad Honolulu. Daar bevind ik me voor het ogenblik. Dan heb je Hawaii ( Big Island ) waar ik morgen naar toe vlieg, Island of Maui, Island of Kauai ( opnames King Kong en Jurassic Park ) , Island of Molokai ( Pater Damiaan) en Island of Lanai. Dus eigenlijk moet ik zeggen dat ik in O’Ahu zit en niet in Hawai’i. Al deze eilanden en nog een paar zijn Polynesisch.

• 27 April 2012 - 07:24

Klaas:

Hallo Kristin,
    Zelf ben ik al weer meer dan 2 maanden thuis, maar telkens als ik jouw verhalen lees dwaal ik weer ff af naar Nieuw-Zeeland, waar wij elkaar ook hebben ontmoet. En ik kan me heel goed verplaatsen in jouw reisavonturen. Geweldig dat je dit allemaal doet, ik blijf je volgen en wens je nog veel geluk en avontuur.

• 27 April 2012 - 21:09

Monique:

hallo nichteke, hier wat nieuws uit sicilie. ik ben met drie vriendinnen aan het rondreizen en hebben al veel mooie en oude dingen gezien. ook al lekker gegeten, allez, ik voel mij ook een beetje op wereldreis. bij mij is ze helaas overmorgen al afgelopen.dat is wel de moeite van uwe camera,hoe kunt ge dat nu geloven. nog veel plezier en tot de volgende