Dag 12 15 dec Fianarantsao-Ranomafana - Reisverslag uit Antananarivo, Madagascar van Kristin Daelman - WaarBenJij.nu Dag 12 15 dec Fianarantsao-Ranomafana - Reisverslag uit Antananarivo, Madagascar van Kristin Daelman - WaarBenJij.nu

Dag 12 15 dec Fianarantsao-Ranomafana

Door: kristindaelman

Blijf op de hoogte en volg Kristin

20 December 2011 | Madagascar, Antananarivo

Dag 12 15 dec Fianarantsoa-Ranomafana
Weer was ik wakker om 6u. Gisteren kon ik geen bad nemen daar er geen stopsel was. Ik ging eten in het restaurant van het hote Mahamaninal. Ik heb me eens goed laten gaan en nam een pavé zeboe béarnaise met frietjes en een glas rode wijn. 13.500 Ar = 4€
Ik kreeg een gratis ontbijt maar dat was een hard broodje en een tas thee. Ik nam 2 beten van het broodje met pruimenfonfituur en liet de rest liggen.
Rond 7u30 vertrokken we naar Ranomafana. We passeerden een kudde jonge zeboes die mannen aankochten in de stad en met de kudde lopen ze dan 100 km naar hun dorp om ze verder op te kweken of door te verkopen. Ze stappen daarop 1 week en slapen langs de kant. De dragers met de proviand lopen al voorop en bereiden een maaltijd voor de zeboeherders. Transport kost veel te veel.
Ranomfana ligt 65 km van Fianarantsoa en is een klein afgelegen bergdorp verborgen in een grote, ingesloten vallei midden in het dichte woud van Oost-Madagascar. Het zou wellicht nooit uit de anonimiteit getreden zijn , ware het niet van de warme bron die hier aan het einde van de 19e eeuw werd ontdekt. Ranomafana betekent “ warm water”. Het is een kuuroord omgeven met bananenbomen en ravinali = reizigersbomen. Het ligt voorbij een ijzeren brug die verwoest is door een cycloon. Ik liep over een houten brug ernaast een ging een kijkje nemen in het kuurcentrum gelegen in een prachtige omgeving naast het oerwoud en bij een rivier. Ik schrok toen ik aan mijn voeten een zwarte schorpioen zag. Ik speelde er wat mee met een stokje om te zien hoe hij reageerde. Ik waagde me wel niet in zo’n kuurbad want weer was het daar niet echt proper. Ook het zwembad met zijn natuurlijke water deed ik niet daar het bronwater ong. 35 graden is en het daarvoor veel te warm is. Vandaag heb ik voor het eerst serieus gezweet. Het moest normaal gezien opnieuw regenen maar niks te zien. Ik ging wat afkoelen in de rivier en direct kwamen er 8 kindjes in hun blootje rond mij zwemmen. Sommigen hadden een onderbroekje aan dat gescheurd was langs en het dus eigenlijk geen zin had dat ze die nog aandeden. We namen wat foto’s en ze vertelden dat ze school hebben van 7u30 tot 10u en daarna van 14u tot 16u. Ze namen dus een flinke plons onder hun middaguur. Het water was echt aangenaam. Kunnen baden in een rivier omgeven door het oerwoud is toch wel iets apart. Ik liep langs hun houten huizen mee naar het dorp waar ik een frisse cola dronk. Een klein flesje cola kost hier 1000 Ar = 30 eurocent! Ik had geen zin om te eten want mijn maag was precies niet in orde. Lappe, het begint! :) Ik sprak met 2 Vaza’s. Wat was ik content dat ik nog eens blanken tegenkwam. Ze zeiden ook dat er geen toeristen meer zijn door het cyclonenseizoen die in januari er aankomt. De ene man is van Amerika en is hier voor 3 maanden in een amerikaans centrum dat research doet naar nieuwe dieren. De andere was van Engeland en trekt 3 maanden rond. Een beetje later zag ik een Malgasch meisje op zijn schoot zitten. Veel mannen komen hier speciaal voor de meisjes. Een beetje zoals in Thailand maar niet zo extreem. Daarna ging ik terug naar het kuuroord waar ik me liet masseren door een kinesist. Ik genoot van de etherische olien, op mijn eigen handdoek welliswaar want die pareo’s zagen er niet netjes uit. Ik betaalde 10.000 Ar = 3,3 € . Dat is ook geen geld he. Ik was vergeten hoe goed een massage wel doet. Ik heb zelf 27 jaar anderen gemasseerd en was tevreden dat îk nu eens gemasseerd kon worden. :) Daarna ging ik naar mijn hotel Centrest. Ik rustte wat om mijn bed en luisterde naar de geluiden van vogels en dieren in het oerwoud. Ik slaap in een hutje, met een klamboe à 30.000 Ar wat ik wel duur vind maar het is wel gezellig. Ik brandde mijn mosquitocolis, observeerde een soort kever die in een gaatje de aarde omwoelde, er achterwaarts mee naar buiten kwam en allse netjes op een hoopje legde. Echt wonderlijk. 3 gekko’s liepen rond mijn benen, een kleine slang vluchtte weg. Brr, dat die maar niet binnenkomt! In de verte bekeek ik met mijn verrekijker een bosbrand maar na enkele uren was het voorbij. Ai, ai ik moet weer naar de wc lopen. Ik nam 2 immodiums en ik hoop dat het morgen beter is want dan ga ik een trekking doen van 2 dagen. Ik slaap dan in het oerwoud in mijn tent. Ik gaf een gids 40.000 Ar. Daarmee kocht hij eten, drinken en kaarsen. Er gaat 1 drager mee voor al het kookmateriaal en om mijn tent, slaapzak en matje te dragen. De ingang van het park kost 37.000 Ar voor 2 dagen. Daarbij komt nog eens de gids die normaal gezien 120.000 Ar vroeg maar na wat onderhandelen er 20.000 Ar aan af deed. Ja, dat zijn hier toeristische trekpleisters en daar profiteren ze natuurlijk van. Eindelijk ga ik voor de 1e x in mijn tent slapen. I wilde 3 dagen trekken maar dan komt het niet meer uit met het schema van mijn chauffeur. Het zal een ganse ervaring worden. Spijtig dat ik dit niet in groep kan doen. We gaan dus op pad met 3 personen. De gids heeft bijna geen tanden en ik zou zo iemand nooit genomen hebben ware het niet dat mijn chauffeur deze warm aanbevool. Het is te hopen dat we veel zien. Ik heb er in ieder geval zin in. Ik zal wel mijn muggenspray zeker moeten meedoen, warme kledij ook voor de regen, een rol wc papier en voor de rest niks anders. We kunnen ons wassen in de rivier alsook van het water drinken. Ik wilde deze avond rivierkreeftjes eten maar stel het maar beter uit. Ik zal een koekje eten en vroeg gaan slapen. Het ontbijt wordt morgen geserveerd om 7u en om 7u30 begint de tocht. Spannend he.