Dag 6 12 okt. Arequipa - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Kristin Daelman - WaarBenJij.nu Dag 6 12 okt. Arequipa - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Kristin Daelman - WaarBenJij.nu

Dag 6 12 okt. Arequipa

Blijf op de hoogte en volg Kristin

21 Oktober 2012 | Peru, Arequipa

Dag 6 12 okt. Arequipa
Om 6 uur werd er reeds muziek op de bus gespeeld. Ik was dus bijna verplicht om wakker te worden. Ik had geslapen maar raar gedroomd. Ik ben vier keer wakker geworden van mijn ” eigen spreken” in mijn slaap. Zouden de anderen dit gehoord hebben? :-) We kregen een “ slecht “ ontbijt. Een harde boterham en een kleine donut. Onderaan de bus kregen we thee of koffie, boven niet. Rond 8uur kwamen we in Arequipa aan, de parel van het Zuiden. Ik nam met de twee Spanjaarden een taxi naar een hotel. Zij namen een backpacker hostel aan 27 sole per persoon en ik ging naar Hotel La Reyna aan 30 sole voor een privékamer met warm water. Ik zit op het derde verdiep waar ik rondom het koloniale gebouw vele terrassen heb. Prachtige gezichten over de besneeuwde vulkanen Misty en Chachani. In mijn straat staat het prachtig klooster, Monasterio de Santa Catalina. Ik heb een zicht op de grote wondermooie Kathedraal en Iglesia San Franciscus. Ik voelde me hier beter in mijn nopjes. Het was heel warm. Zeker 25 graden. Ik had nochtans horen zeggen dat het hier koud zou zijn. Ik skypte langer dan een uur met mijn ouders . Dat doet altijd heel veel plezier van hen te zien en te horen. Mijn zoon Dieter is spijtig genoeg niet veel on – line. Ik had hem nochtans ook graag nog eens gehoord. Arequipa bevindt zich tussen het woestijnachtige Andesgebergte en is gelegen op een hoogte van 2325 meter boven het zeeniveau. Ze telt 1,2 miljoen inwoners en is daarmee (na Lima en Trujillo) de derde dichtst bevolkte stad van Peru. Omwille van haar koloniale gebouwen opgetrokken uit Sillar, een witte vulcaansteen, staat Arequipa eveneens bekend als de ‘Witte Stad’. Ze ligt in een vruchtbare en theatraal ogende valei, omgeven door de besneeuwde toppen van de vulcanen Misti (5.825 m), Chachani (6.075 m) en Picchu Picchu (5.664 m). In Arequipa kan je heel het jaar door genieten van een mild en droog kimaat. De temperaturen variëren tussen de 20°C en 25°C, enkel tijdens winternachten in juni en juli kan de temperatuur dalen tot 8°C à 3°C. In mijn hotel onderhandelde ik om een tweedaagse toer te maken naar de Colca Canyon, een oogverblindend gedeelte van het Andesgebergte. Ook deze man zei dat ik niets goedkoper zou vinden in de reisbureaus. Dat wilde ik toch eerst zelf checken. Ze hadden me al genoeg bedrogen en belogen. Ik ging shoppen naar betere condities. Al gauw ondervond ik dat ook deze hotelbaas loog. Ik kon de toer op vele plaatsen 15 sole goedkoper vinden. Overal kwamen toerverkopers op me af. Een drukke stad, vooral taxi's. Een getoeter vanjewelste. Eerst en vooral ging ik op zoek naar een fototoestel. Het liefst dezelfde “ derde” canoncamera dat ik in mijn onderwaterhuis kan plaatsen. In vele grote moderne winkels vond ik enkel de nieuwere canonmodellen die 1 mm te groot zijn om in het huis te plaatsen. :-( De vriendelijke verkoper Ricardo stapte zelfs met mij naar drie andere winkels om nog een oud model te vinden, maar tevergeefs. Ik kocht dan maar in zijn winkel een “offerta” van Panasonic. Zo kan ik toch opnieuw mooie foto's maken. Ik was doodmoe en ik had een verschrikkelijke honger. Ik zag een Mc Donald's. Mm, dat was maanden geleden! Het smaakte me. Ik kon niet meer en had voor niks zin. Ik wilde nochtans gans de stad en alle kerken bezoeken maar het ging niet meer. Ik moest gaan rusten. Ik sliep twee uur en was weer de “oude”. Ik trok opnieuw de stad in om de prijzen te vergelijken voor een citytoer. Ik zou morgen nog niet naar de Canyon vertrekken maar eerst deze prachtige stad en omgeving verkennen. Hier kun je niet zomaar vertrekken vooraleer zoveel prachtige dingen te zien. Ik kocht een “open bus” ticket aan 30 sole. Ik moet paraat staan om 8u50. Het was plots heel fris geworden, zo'n 12 graden. Ik had gelukkig mijn Alpacapull aan waar ik heel content van ben. Lekker warm. Ik stapte in twee vliegtuigmaatschappijen binnen om de prijs te vragen voor een vliegticket van Cusco naar Lima. Ik denk dat ik het niet haal met de bus. Ik moet op 21 oktober mijn vlucht halen in Lima naar de Paaseilanden,waar ik één week platte rust ga houden, denk ik. :-) Met Lan kost het 206 $ en met LC Peru 123 $. Ik zal zelf zoeken op internet om nog iets goedkoper te vinden. Ik wil ook nog een paar dagen naar Bolivia gaan maar de afstanden zijn hier zo groot dat ik te weinig tijd ga hebben. Ik bezie dit later nog. Op een terras, uit de wind, at ik een Peruviaanse specialiteit. Naar het schijnt is het eten hier formidabel. Dus maar uitproberen. Ook de cavia is hier een specialiteit. Ik nam een menu met een drankje aan 14 sole. Eerst een “ Papa a la Huancaina “. Dit zijn schijfaardappeltjes met pikante saus op basis van verse kaas. Heerlijk! Daarna “Rocoto Relleno” , een gevulde smaakvolle pikante peper met gehakt, aardappeltjes en geroosterde pijnboompitten. In mijn hotel waste ik slipjes en kousen uit. Er hing in mijn badkamer nochtans een papier met “ verboden laundry “ maar die paar slipjes gaan het toch niet maken. Ik doe dat onder de douche zodat ik niet mêêr water verspil dan nodig is. Ik hing een wasdraad op in mijn kamer met vijf wasspelden die ik mee had. Hopelijk komen ze morgen mijn kamer niet poetsen zodat ze dit niet zien. :-) A propos, mijn tent is voor de tweede maal opnieuw toegekomen in België dankzij Santiago, een Mexicaanse vriend, die mijn tent ergens in Mexico gevonden heeft. Dieter heeft voor het ontvangen van het pakje nog eens 15 € kosten moeten bijbetalen. Vanaf nu stuur ik niets meer op naar België. Dat is veel te duur. Het pakje weegt echter minder dan de eerste maal dus ik ben benieuwd of alles er wel nog zal inzitten zoals koffielepeltjes, twee batterijen en een slaapzak. Klaas, hoe gaat het nog met jou? Lees je mijn blog nog? Heb je nog reisplannen? Dieter en René, ik vind het heel tof wanneer je een reactie plaatst op mijn foto's op Picasa. Dat doet plezier. Het is nu 22u30. Ik hoor luide rockmuziek in de straten. Blijkbaar zit ik in een uitgaansbuurt. En ja, het is vrijdag. Ik heb stiekem op mijn gsm moeten kijken welke dag we zijn. Alle dagen zijn dezelfde voor mij. Mijn muggenbeten en bijensteek genezen goed. Door het koudere weer zitten hier gelukkig geen muggen. Ook mijn twee teentjes zijn genezen alsook mijn verkoudheid. Dit was maar een eendagsvlieg. Ik ga me wel morgen goed kleden zodat ik niet opnieuw een verkoudheid opdoe in de open bus. Mama, de laatste twee dagen heb ik het woordje, pff, niet meer gebruikt he! :-) Ik kocht ook leuke postkaartjes en zegels. Die schrijf ik morgen. Mike, ik zie je al meer dan een week niet meer on-line. Alles toch goed met jou en mijn hondjes??? Tot morgen. Hopelijk kan ik slapen met dit lawaai. Ik mis jullie allemaal en ik denk veel aan jullie. Ik zie jullie graag. En mama, ik zal terug zijn voor je het beseft. Het zal wel vlug gaan. Je moet niet triestig zijn. Hasta manana...xxx