Dag 5 11 okt. Huacachina - Nazca - Reisverslag uit Nazca, Peru van Kristin Daelman - WaarBenJij.nu Dag 5 11 okt. Huacachina - Nazca - Reisverslag uit Nazca, Peru van Kristin Daelman - WaarBenJij.nu

Dag 5 11 okt. Huacachina - Nazca

Blijf op de hoogte en volg Kristin

21 Oktober 2012 | Peru, Nazca

Dag 5 11 okt. Huacachina – Nazca
Ik had mijn wekker gezet om 6 uur. Ik was deze nacht veel wakker. Muizenissen zou mijn mama zeggen. :-) Ik dacht aan zoveel dingen, waar ik naar toe zou gaan, hoeveel tijd heb ik nog in Peru, wat kan ik bezoeken etc. Ik was nog moe maar ik zou in de bus wel verder slapen. Ik nam een taxi aan 5 sole naar de busterminal Soyuz Perubus = 10 sole. Om 7u30 zat ik al geïnstalleerd met een pistolet met ei en een drankje. Er was geen toilet maar de rit duurde slechts 2,5 uur naar Nazca. Ik had niet veel plaats aan mijn benen. Ik zat alleen in het begin , tot de bus propvol geraakte en ik mijn rugzak op mijn schoot moest plaatsen. Het was amper 12 graden. Geen enkele toerist. In Nazca kwam een struise man op me af die zijn hostel Inti Wasi aanprees. Ik stapte in de wagen. Het hotel was niet in het centrum gelegen, er stonden stellingen voor de ingang door schilderwerken. Onmiddellijk begon ik te onderhandelen over de vliegrit boven de woestijn waar je de Nazcalijnen kunt zien. De man begon aan 125 $ wat dus veel duurder was dan dat ik het zou geboekt hebben in Huacachina. Hij vertelde dat er twee “levels” waren. Het hoogste niveau kostte minder daar je minder goed de lijnen kon zien en wanneer het vliegtuig lager vloog was het goedkoper. Daar had ik nu nog nooit van gehoord! Na veel discuteren zakte hij de prijs naar 90 $. Ik kon nergens goedkoper vinden zei hij. De man werkte echt op mijn zenuwen want ik wist dat hij loog. Ik mocht het aan niemand doorzeggen dat hij aan mij maar 90 $ vroeg. Ik ken dat spelletje wel. Daarna kom ik te horen dat de andere toeristen het toch goedkoper kregen. Ook voor de kamer gaf hij mij een zogezegd speciale prijs aan 20 sole iplv 25 sole en ik kreeg er nog een ontbijt bovenop. Twee Peruviaanse meisjes zouden ook de toer doen en ik mocht hen de prijs vragen want zij hadden, ergens anders, 120 $ betaald. Dan waren ze ook niet erg slim want dat was inderdaad veel te veel. Hij voerde ons naar een kleine luchthaven waar we een video konden bezien over de Inca's, opgravingen en de ontdekking van de Nazcalijnen. Ik nam een ander tv-scherm waar de uitleg in het Frans was. We moesten ook nog eens een luchthaventaks betalen van 25 sole. :-( Uit nieuwsgierigheid vroeg ik aan het loket van de luchthaven de prijs voor een vliegrit, 80 $. Zie je wel dat hij loog!!! Ook lachten ze met mij dat er nooit sprake is van hoog of laag te vliegen en dat de eigenaar een grote leugenaar was. Ik was razend. Vooral omdat hij zei dat hij de enige was die eerlijk was en dat de andere agentschappen niet goed waren etc. Nu is het gedaan en doe ik nog beter research om het goedkoopste te vinden. Iemand zei dat ik nogal op mijn geld let en veel afding maar ik moet dat echt doen want anders kan ik mijn wereldreis niet afmaken. Moest ik hier uitgeven wat ik normaal gezien doe op een gewone drieweekse vakantiereis, dan was ik al terug in België. We moesten ons eerst laten wegen. Ik was drie kilo aangekomen. Dat komt door al dat snoep en cola's die ik eet en drink op de bus.:-) Ik zal beginnen opletten met wat ik eet. Ik vroeg aan een rondlopende Indiaan of ik een foto van hem mocht nemen. Hoe de wereld klein is! Hij heeft een tijd in de Matongewijk in Brussel gewoond en is terug gekeerd naar zijn geboorteland Peru. Zijn vrouw woont nog in Brussel. Om 12 u30 stapten we op het piepkleine vliegtuigje. Naast mij zat een Spanjaard en achteraan de twee Peruviaanse meisjes. Er was veel turbulentie. Ik vond het leuk op en neer te gaan maar één meisje kotste alles uit. Ook de jongen naast mij zag lijkbleek. Hij kwam steeds dichter bij mij zitten. Hij durfde niet te dicht tegen het venster leunen. Hi, hi... Ik zag dat de piloot een beginner was want steeds legde de andere ervaren piloot hem dingen uit of veranderde hij iets aan het paneel. Wie weet was het zijn eerste vliegrit maar dat wilde ik niet weten.
Uitleg Nazcalijnen. ( Wie dit niet wil lezen, scrolt maar door )

Nazca staat bekend om de Nazcalijnen: de vele dierfiguren, geometrische figuren en rechte lijnen die ontdekt zijn op de zogenaamde Nasca-pampa. Deze figuren zijn het beste vanuit de lucht te observeren omdat de figuren soms tientallen meters lang zijn. In het recente verleden hebben veel onderzoekers en 'pseudo'-onderzoekers (Erich von Däniken “Waren de Goden kosmonauten”-1969) een verklaring trachten te vinden voor de aanwezigheid van deze zogenaamde 'Geoglyphen' Aardtekeningen in het zand van de pampa's van Jumana en Nazca . De tientallen figuren van dieren, honderden geometrische vormen en duizenden lijnen en lijnenspellen zijn in het woestijnzand van de hoogvlakte van Peru lang bewaard gebleven. De hoogvlakte is een van de droogste gebieden op aarde met een gemiddelde jaartemperatuur van 25 graden Celsius. Het is er bijna altijd windstil en er valt vrijwel geen regen, zodat de lijnen duizenden jaren bewaard bleven. De lijnen zijn tussen 200 voor en 600 na Chr. vervaardigd door de Nazca- en Paraca-indianen. Het gebied werd echter al 10 000 jaar bevolkt door mensen, die een verscheidenheid aan culturen hebben ontwikkeld in het zuiden van Peru. In 1990 heeft de UNESCO de lijnen toegevoegd aan de officiële Werelderfgoed-lijst. De eerste vermelding in de literatuur van de figuren, dateert uit 1547 toen ontdekkingsreiziger Cieza van Leon het gebied bezocht.
In de jaren 30 van de 20e eeuw kwamen wiskundigen Maria Reiche en Paul Kosok met de hypothese van een astronomische betekenis van de lijnen en figuren.
Verder veldonderzoek werd uitgevoerd door de archeologen Reindel en Isla, die meer dan 650 opgravingen deden en een verklaring voor de lijnen formuleerden tijdens hun werkzaamheden bij het ontrafelen van de cultuurhistorie van de volkeren van de regio.
Het team ontdekte dat in en rond de gegraven lijnen kleine kuilen gegraven waren, waar landbouwproducten en dieren in begraven waren. Ze concludeerden dat het een soort rituele kanalen waren, die de zeer weinige regenval zouden moeten vervoeren. Daarbij moet bedacht worden dat er per eeuw slechts een aantal millimeters aan neerslag valt. Ze gaven echter niet aan waarom de makers zo enorm veel energie en tijd in deze "afvoerkanalen" hebben gestoken. Ook is er geen verklaring gegeven voor het feit dat de afvoerkanalen geen duidelijk eindpunt hadden waar het water heen zou moeten stromen. Kortom, hun hypothese is nogal omstreden.
Van dichtbij gezien lijken de lijnen eenvoudige ploegvoren. Door de geologische eigenschappen van de pampa was het niet moeilijk goed zichtbare voren te maken. Het oppervlak bestaat uit een laag donkerroze grind, waarbij de kleur wordt veroorzaakt door oxidatie, met direct daaronder een laag heldergele kiezels. De bovenste laag werd door de Nazca's weggehaald, waarbij ze gebruik maakten van stokken om het verloop van de lijnen aan te geven. Vermoedelijk hadden ze ook schaalmodellen op basis waarvan ze de lijnen moesten trekken. De weggehaalde stenen werden opgestapeld in kleine stapeltjes die nog steeds bewaard zijn gebleven. Het gebruik van deze methode is door verschillende archeologische expedities bevestigd.
Tussen Palpa en Nazca werden enkele lijnen blootgelegd waarvan de breedte van de voren varieerde van 40 tot 110 cm. De donkerroze kleur van de kiezels licht op bij schemering en op dat moment waren de lijnen goed te zien. Ook werd een halve cirkel van heuveltjes gevonden die van veraf gezien een gigantisch amfitheater vormden. De tekeningen bestaan uit geometrische figuren, meanders, voorstellingen van dieren, doolhoven en andere vormen. Het duidelijkst en beroemdst zijn de dierentekeningen: vogels van 25 tot 275 m lengte (kolibries, condors, een pelikaan, meeuw, papegaai en anderen), een aap, een spin, een slak, een hagedis, een leguaan, een slang, een hond met een lange staart en poten, twee lama's en zelfs een orka. De hagedis werd doorsneden tijdens de aanleg van de snelweg Panamericana Sur. Door veel van de tekeningen zijn spiralen en andere (rechte) lijnen getekend.
Bijna alle tekeningen zijn op de vlakke meseta gemaakt, slechts enkele bevinden zich op de hellingen van de heuvels rondom de vlakte. Die figuren representeren bijna alleen mannen. Sommige zijn omringd door drie of vier verticale lijnen die de waaier van een ceremonieel gewaad zouden kunnen representeren. Historische volkeren in Peru droegen gewaden van goud en veren. De op de heuvels gemaakte tekeningen zijn niet zo duidelijk als die van de vlakte, wellicht doordat de stenen die van de heuvels afrolden de details hebben uitgewist.
Tot nu toe zijn meer dan dertig van de geogliefen ontdekt op de pampa's en hoewel ze kleiner zijn in omvang dan de geometrische vormen die bestaan uit duizenden lijnen en driehoeken, zijn ze spectaculair goed bewaard gebleven. Duizenden lijnen bestrijken een gebied van 520 km2 maar sommige strekken zich uit tot een gebied van 800 km2. De lijnen variëren in lengte; sommige zijn tot 275 m lang. De diepte van de lijnen is nergens groter dan 30 cm en sommige zijn zelfs slechts krassen, maar als de zon achter de heuvels zakt, wordt het reliëf in het schemerdonker vanzelf duidelijker. Staande op het aardoppervlak, lijken de lijnen verdwenen, maar zodra eroverheen gevlogen wordt, is de omvang en schoonheid van de lijnen pas duidelijk te zien. Dit toont aan dat de Peruanen destijds over veel geometrische kennis beschikten. Sommigen menen dat hieruit de conclusie getrokken kan worden dat de Nazca konden vliegen of contact hadden met buitenaardse wezens. Anderen beweren dat de lijnen bedoeld zijn als religieuze uitingen: de verschillende figuren zouden een symbolisch pad naar de goden kunnen zijn; de Nazca sjamanen zouden door het gebruik van hallicunogene stoffen een spirituele vlucht kunnen maken.
Definitief bewijs voor hoe en met welk doel de figuren gemaakt zijn is echter nooit gevonden. De leef- en werkomstandigheden in het gebied waren zodanig moeilijk dat het volstaan met de simpele conclusie dat ze zomaar gemaakt zijn, of om regenwater af te voeren volstrekt onbevredigend is.
Ik nam vele foto's maar enkel “de aap” en “de astronaut” is duidelijk te zien op mijn foto's. Na 35 minuten landden we veilig. Een taxi voerde ons naar ons hotel. Ik had ondertussen besloten van niet in Nazca te blijven daar er niets anders te zien is dan die lijnen. Dus ik wilde geen tijd verliezen en zou de nachtbus nemen deze avond . In mijn hotel hamerde de man opnieuw dat hij me wilde wegvoeren naar de terminal en me de beste prijs kon geven voor een busticket. Ik wilde hem zeggen dat ik met hem niets meer wilde te maken hebben en dat hij tegen me gelogen had maar ik had er geen zin in. Ik scheepte de man af en zocht zelf een ticket. Ik wilde toch een veilige compagnie nemen zoals Cruz del Sur of Oltursa. Er waren goedkoperen maar ik riskeerde het me niet daar ze je hier in Peru zo bang maken van alles en nog wat. Ik nam een ticket onderaan in de bus waar je je zetel plat kunt leggen 170 graden. De goedkopere plaatsen boven, zetel 160 graden, was reeds vol. Ik had dus geen keus en kocht een ticket aan 125 sole. Veel geld maar Peru is nu eenmaal duurder in vervoer. In de namiddag nam ik een taxi aan 30 sole die me naar een adembenemend landschap bracht.
Geschiedenis:
Naast aardtekeningen zijn in de Nazcaregio ook andere menselijke ingrepen in dit landschap bekend zoals 'Puquios'. Met deze term worden de ondergrondse bronnen aangeduid die te bereiken zijn via een spiraalvormig aflopend pad. De voeding van deze bronnen, zo is ontdekt, bestaat uit infiltratie door een bodemlaag, vanuit de bedding van de Nazca-rivier. De Puquios zijn onderling verbonden door, door mensen aangelegde, ondergrondse bevloeiingskanalen. Vanwege de diepe ligging zijn deze kanalen waarschijnlijk ook bedoeld als buffer/waterberging in tijden van droogte. Ook zijn uit het gebied veel steencirkels bekend, een gegeven dat in de literatuur over Nazca niet al te vaak vermeld wordt. De bijzondere geomorfologische omstandigheden (gips in de ondergrond) met een zeer dunne laag van donkerder materiaal (vulkanisch?) in combinatie met de breedtegraad van deze plek, heeft op het Amerikaanse continent, wellicht de omstandigheden mogelijk gemaakt dat in een vroeg stadium van de ontwikkeling van de landbouw, relatief langdurige astronomische observaties van sterren, zon, maan en planeten konden worden verricht. Echter een sluitend bewijs dat de Nazcalijnen een relatie hebben met de beweging van hemellichamen is (nog) niet aangetoond.
Twee markante persoonlijkheden die astronomisch onderzoek in dit kader hebben verricht zijn Maria Reiche en Gerald S. Hawkins. Laatstgenoemde schreef geschiedenis door zijn baanbrekend werk in het doorgronden van de betekenis van Stonehenge. Maria Reiche wijdde haar leven aan het in kaart brengen en het verklaren van de geoglyphen, en aan het verzorgen van bescherming voor deze kwetsbare figuren in de Pampa. Zij is in 1998 met respect begraven bij haar woning naast Nazca-pampa. De Nazcacultuur kwam tot bloei toen de Chavin-cultuur in kracht afnam en de bewoners van de valleien hun eigen cultuur konden ontwikkelen. De Nazca-cultuur was vooral theoretisch gedacht. De schedelmagie speelde een grote rol, want schedeloffers moesten ervoor zorgen dat het land vruchtbaar bleef. Voor de schedeloffers bedoelde vaten hadden mythologische voorstellingen waar ook vaak dieren op te zien waren en ze waren in vele kleuren beschilderd. Omstreeks 650 wordt de Nazca vallei ingelijfd bij het Huari-rijk. In de omgeving van Nazca werd goud gevonden. Waarschijnlijk is dit goud verwerkt tot sieraden en grafgiften. Hoewel er gelijkenissen zijn met de Paracas-cultuur is tegenwoordig de opvatting dat de Nazcacultuur zich min of meer zelfstandig ontwikkeld heeft. Opvallend is dat de Nazcacultuur een op religie gebaseerde cultuur is geweest zonder noemenswaardige expansiedrift.
Ik betaalde aan de ingang 10 sole. De jonge taxichauffeur, 25 jaar ) was nog nooit op deze plaats geweest en kon me dus geen uitleg geven. :-( Ik moest dus zelf alles googelen wat opnieuw veel werk was maar zo weet ik tenminste wat ik gezien heb. Ik zag Cantalloc, Telar, Paredones en Las Agujas. Het was heel interessant. Na twee uur keerden we terug naar het centrum waar ik in een local restaurant een lekkere pastasoep at, kip met twee patatjes en wat sla. Weinig geld. Ik keerde terug naar mijn hotel waar de baas mijn 20 sole van mijn kamer me toch teruggaf. Ik wachtte daar tot 21uur. Ik zou naar Arequipa doorreizen. Ik leerde mensen kennen in het hotel bij het “Happy Hour”-uurtje. De baas maakte een lekkere Nazcacoctail. Die twee glazen zaten in mijn hoofd maar ik zou wel slapen op de bus. Ik werd gratis naar de busterminal gevoerd waar ik in de moderne bus opstapte. Ik kreeg een maaltijd van vis, rijst, patatjes en een karamelvlan. Na mijn maaltijd mocht het meisje het licht boven mij doven. We hadden een kussentje, een deken en oordopjes voor de film. Al gauw viel ik in slaap. Onderaan de bus zaten we maar met 10 personen. Echte klasse. Zo is het plezierig om te reizen. Je verliest geen dag en hoeft geen hotel te betalen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kristin

Eindelijk is het bijna zo ver. Mijn droom wordt werkelijkheid. " We reizen niet om te ontdekken, maar om te zien wat ontdekt is " 17 november 2011 vertrek ik alleen en met de rugzak het onbekende tegemoet en dit gedurende 1 jaar en 3 maanden.... Ik zal jullie allemaal missen en ik hoop dat mijn 2 hondjes het zonder mij zullen redden! :-) Als maskotte neem ik een Belgische knuffelbeer mee.

Actief sinds 06 Juli 2011
Verslag gelezen: 396
Totaal aantal bezoekers 270880

Voorgaande reizen:

17 November 2011 - 28 Februari 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: