Dag 18 12 juli Coxen Hole - West Bay - Reisverslag uit Tegucigalpa, Honduras van Kristin Daelman - WaarBenJij.nu Dag 18 12 juli Coxen Hole - West Bay - Reisverslag uit Tegucigalpa, Honduras van Kristin Daelman - WaarBenJij.nu

Dag 18 12 juli Coxen Hole - West Bay

Door: Kristin Daelman

Blijf op de hoogte en volg Kristin

12 Juli 2012 | Honduras, Tegucigalpa

Dag 18 12 juli Roatan Coxen Hole en West Bay
Ik stond vroeg op want ik was benieuwd wat mijn bank me gemaild had. Men vertelde dat ik naar Visa America moest terugbellen om zelf een Visa emergency kaart aan te vragen. Ook mijn nonkel E. had me gemaild dat ze mijn oude kaart niet konden heractiveren. Ondertussen heb ik van vele mensen gehoord dat ook zij problemen hadden in Centraal America. Visa blokkeert ietsje te vlug de kaarten in die landen. Ik belde met de telefoon van het hotel naar America gedurende 20 minuten. Het hotel heeft me daarvoor nog niks aangerekend en ik hoop dat dat zo blijft. Ik moest voor de tweede maal mijn privéadres doorspelen daar dit niet correct zou geweest zijn. :-( Ze gingen de nieuwe gegevens doorsturen naar mijn bank, die moet toestemmen, en dan pas wordt er een kaart opgestuurd naar mijn hotel. Dat kan 2 à 3 dagen duren. Ik ben benieuwd. Mijn bank had me gemaild dat ik normaal gezien met mijn maestrokaart geld zou kunnen afhalen. Ik probeerde 3 ATM's maar tevergeefs. Naar het schijnt zou het wel lukken in een grotere stad. Ik nam een taxi aan 35 L naar Coxenhole en probeerde de eerste de beste bankcontact en hop...daar kwam het geld. Je kunt je niet voorstellen hoe content ik was toen ik dat geld in mijn handen had. Oef...eindelijk kon ik weer verder leven. Ik wilde me een goedkope gsm kopen daar mijn Belgische niet werkt in Centraal America, alsook die goedkope gsm van Mexico is een geblokkeerde telefoon die enkel werkt in Mexico. Een niet – geblokkeerde gsm kostte wel 900 Lempira = 36 € en dat had ik er niet voor over. Had ik maar mijn eigen Samsung telefoon niet teruggestuurd naar België! :-( Ik heb een oude Nokia maar die heeft geen 4 - band. Ik wandelde wat in het stadje rond, langs straatjes waar marktkramers hun waar te koop stelden. Er was niks speciaals te zien en ik zocht een taxi terug naar West End. Elke taxi die ik aansprak vroeg me 200 L!!! Uiteindelijk vond ik toch een eerlijke taxi. Daarna nam ik een boot = lancha aan 50 L naar het mooiste strand van het eiland West Bay. Vandaag zou het een bruin-dag worden.
Roatán (uit het Nahuatl: "Plaats van vrouwen") is een gemeente in het departement Islas de la Bahía in .Honduras. De gemeente wordt gevormd door het zuidwestelijke deel van het eiland Roatán. De hoofdplaats van de gemeente, Coxen Hole, is tevens hoofdplaats van het departement. Ik ontmoette een Afrikaanse vrouw die me vlechtjes voorstelde. Daar mijn haar eerst dringend moest geverfd worden deed ik het niet. Ik zou morgen terugkomen nadat ik een product gevonden had om mijn haar te kleuren. Ik at in een restaurant gefrituurde scampi's met kokosnoot, frietjes en gefrituurde bananen. Ik kwam Brenda tegen die haar juwelen probeerde te verkopen op het strand. Ze verkocht niets. Ik installeerde me in een gemakkelijke ligzetel in de vlakke zon. Ik wreef me wel goed in want de zon brandde mijn huid. Het was vandaag heel warm, 35 graden. De turquoise zee was vlak. Het voelde aan als een warm bad. Toch genoot ik honderd percent en dreef een hele tijd op mijn rug starend naar de heldere blauwe lucht. Ik voelde me gelukkig. Alles zal wel goed aflopen. Naast mij zat een Nederlands koppel die elk jaar naar dit eiland komt gedurende 1 week. Dat is wel een verre reis voor slechts 1 weekje! ( De tijd dat ik hier mijn blog schrijf op mijn kamer heb ik hier al 4 muggen gedood. Van waar komen die toch? Ik heb overal muggengaas voor de ramen. Ik zit reeds met zo'n 80 muggenbeten. Deze nacht heb ik bijna niet kunnen slapen van de jeuk ondanks de pilletjes die ik neem. Ik kocht eens babyolie daar de muggen dat niet graag zouden hebben maar ook dat helpt niet! Ik zal er wel littekens aan overhouden denk ik. ) Ik kocht me een lekkere pina colada en leerde wat Spaans in mijn woordenboekje. Rond 16 uur nam ik een lancha terug. Ik zat alleen op het bootje. Het vaarde deze keer heel vlug. We klotsten over de golven. Ik vond het zalig. In West End zag ik opnieuw Brenda die zich op haar vaste plaatsje geïnstalleerd had. Ik vond een verfproduct en kleurde mijn haar. Ik nam ook een donkere kleur en ik trok bruine meches door mijn haar. Ai ai, hoe gaat dat eruit zien? Maar het viel nog mee. Ik had kapster moeten worden. :-) Ik maakte me eens op en zou naar de karaokebar gaan. Ik vond een plaatsje aan de bar. Ik zat er de ganse tijd alleen. Niemand kwam met me spreken. Er was natuurlijk veel jeugd. Velen waren al dronken. Dat komt door die sterke rum. Oh nee, daar had je Omar! Hij kwam bij me staan. Ik praatte met hem maar telkens ik over iets wilde praten, kon hij niet volgen of reageerde hij niet. Dat zijn zo van die mannen die maar uit zijn op 1 ding en waar je geen conversaties mee kunt beginnen. Ik had geen zin om bij hem te staan en stapte het op. In de straat kwam ik het Nederlands koppel tegen. Ik vertelde hem over Omar en ze kenden hem heel goed. Bij elk single meisje probeert hij. Een echte playboy. Ze namen me mee naar een bar waar er een live orkestje speelde. Ze waren keigoed. Ik dacht aan mijn zoon toen ze liedjes speelden die ook mijn zoon met zijn groepje speelt. Wat miste ik hem. In deze bar was het veel toffer. Er zat ook ouder volk. Esther en ik dansten eventjes. Tijdens het optreden was er een meisje die draaide met vuurstokken. Het was heel mooi. Om middernacht moet elke bar sluiten. Ze mogen geen minuut lager open blijven of ze krijgen een boete. We liepen nog eventjes terug naar de karaokebar waar er volle ambiance was. Afrikaners zongen black music en iedereen ging uit de bol. Bij sluiting praatten we met andere mensen buiten op de straat. Rond 0u45 ging ik naar mijn hotel en sliep als een roosje. Morgen ga ik mijn vlechtjes laten doen en in de namiddag gaan duiken.