Dag 5 15 juni Livingston - Antiqua Guatemala - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Kristin Daelman - WaarBenJij.nu Dag 5 15 juni Livingston - Antiqua Guatemala - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Kristin Daelman - WaarBenJij.nu

Dag 5 15 juni Livingston - Antiqua Guatemala

Door: Kristin Daelman

Blijf op de hoogte en volg Kristin

15 Juni 2012 | Guatemala, Guatemala-stad

Dag 5 15 juni Livingston – Antiqua Guatemala
Om 5 uur opende ik mijn ogen. Pff, dat was nog vroeg. Om 6 uur nam ik een lancha = kleine boot naar Puerto Barrios aan 35 Q = 3,5 €. Karen stond reeds op de pier. Ook de uitgemergelde hond vol vlooien volgde mij tot in de boot. Ze smeekte me om haar mee te nemen naar een goede plaats, een warme thuis. Je kon haar ribbetjes tellen. Ze bekeek me droef aan. Wat had ik spijt dat ik niks te eten had voor haar. Het is zo zielig al die straathonden! Kan niemand hen dan helpen? Ik zou ze zo allemaal van de straat halen en een tehuis voor hen opstarten, maar ja, dat is onmogelijk. :) Het was een aangenaam zacht weertje. De grijs - blauwe wolken zweefden tot in de rivier. Het was net alsof er zich een andere wereld in de wolken bevond. Een heldere wereld met ook een zee , aarde en een lucht. Beide werelden verstrengelden zich in mekaar. Een paar grote vogels vlogen ertussen door. Livingston was nog een klein stipje. In Puerto Barrios namen Karen en ik een taxi aan 5 Q = 50 eurocent naar de bushalte. Daar stapten we op de luxe dubbeldecker aan 143 Q = 14 € naar Antiqua via Guatemala City. Eerst werden we gecontroleerd door de politie. Ik moest mijn rugzak openmaken en men keek vluchtig in de zak. De mannen werden gefouilleerd, de vrouwen niet. De politie was wel heel vriendelijk. Ietsje tê vriendelijk. Ze waren meer in mij geînteresseerd dan in mijn zak. Ik zat beneden en had twee stoelen voor mij alleen. We waren enkel met vier personen in een compartiment van 14 personen. Boven zat het volledig vol. Karen zat boven. Het was een prachtige grote bus met een lederen bekleding. De reis duurde vijf uur. Het tv-scherm vlak voor mij. Wat een luxe. Ze speelden de film “ De advonturen van Kuifje “. Ik deed een lange broek aan. Beneden stond de airco niet te fel. Boven waren ze bijna bevroren. Ik at mijn warme croissant met hesp en kaas. Een flesje water werd aangeboden . Ik viel in slaap. In Guatemala City stapten we in een “van” = minibus en na een uurtje bereikten we Antigua. Op de bus zocht ik naar een slaapgelegenheid in mijn lonely planet. Ik had nog niks gelezen van Antiqua, wist niet wat er te doen of te zien was. Antiqua is een stad in Guatemala, niet ver van de hoofdstad Guatemala-Stad, City. De stad is opgenomen op de Werelderfgoedlijst van het UNESCO. Ze is gelegen in de vallei van Panchoy, onder de Volcán de Agua, en is de hoofdstad van het departement Sacatepequez. Antigua werd onder de naam Santiago de los Caballeros in 1543 door de Spaanse veroveraars gesticht als hoofdstad van de Kapiteinsgeneraliteit Guatemala, een bestuurlijk onderdeel van het vicekoninkrijk Nieuw-Spanje dat het zuidelijke deel van Mexico en Centraal-Amerika besloeg. Rond 1700 werd de bevolking al op 70.000 inwoners geschat. De stad werd echter meerdere malen door epidemieën getroffen. Ook diverse aardbevingen eisten hun tol. Met name in 1773 werden grote delen van de stad in puin gelegd. Na deze aardbevingen werd de hoofdstad in 1776 officieel verplaatst naar het veiliger geachte Guatemala-Stad, waarna de naam van Santiago de los Caballeros veranderde in "La Antigua Guatemala" (het oude Guatemala). Tegenwoordig beleeft Antigua een nieuwe bloeiperiode. Met zijn koloniale bouwstijl, zijn overzichtelijke omvang en typische marktjes, is Antigua een grotere toeristische trekpleister dan de hoofdstad. Het staat bekend om de vele taalscholen voor wie Spaans wil studeren. Elk jaar worden er tijdens de Goede Week (Semana Santa) vele evenementen georganiseerd zoals bloementapijten (alfombras) en processies door de gezellige straatjes. Antigua is bekend om de jade die er verkocht wordt. Belangrijkste bezienswaardigheden zijn: Parque Central (met de uit 1936 daterende replica van de fontein van de zeemeerminnen), Kathedraal de Santiago, museum van de Universiteit van San Carlos, kerken van La Merced, San Francisco en las Capuchinas, Casa Popenoe (gerestaureerde koloniale woning), museum en hotel Santo Domingo en het uitzichtspunt Cerro de la Cruz. Karen stapte met haar rugzak naar een hostel. Ik kon echter met mijn valies geen weg. De kinderkoppen op de straat en de slechte voetpaden verhinderden dit. Ik kon niet anders dan een taxi te nemen. Ik vroeg eerst de prijs en voor 30 Q zou hij met mij een hostel zoeken. Na 30 minuten, en 5 hotels bezocht te hebben, belandde ik in hostel Don Quichote. De taxi vroeg me uiteindelijk 50 Q daar hij zogezegd heel veel benzine verbruikt had. Een kamer op het eerste verdiep kostte me 100 = 10 € Q ( iplv 150 Q ). Ik heb een balkonnetje en een kleine kamer met frigo en tv. De badkamer is op de gang. Maar ik was opnieuw alleen dus had de badkamer voor mij alleen. Daarna deed ik een eerste verkenning van de stad met een kaart in de hand. Het stadje geleek erg op Oxaca in Mexico. De koloniale stijl, de gekleurde lage huizen, de mooie kerken. Antiqua, een charmante koloniale stad gebouwd in 1543, een wonderlijke omgeving met geplaveide straten , prachtige kloosters, abdijen, kathedralen en een ambachtelijke markt. Ik genoot van de charme, snoof er de geur van het verleden op, een onoverzichtelijk kleurenpalet van Guatemala. In de stad zijn ook veel ruînes van kerken en gebouwen. Ik moet die nog bezichtigen ( als ik eens tijd heb :) ) Ik stapte een kerk binnen en maakte een kruisje. Een kerkdienst was aan de gang, weinig mensen . Vele “tuk tuks” met slechts drie wielen. Deze houden minder goed de baan en de mannen rijden als gekken. Paard en kar. Een vogeltje waste zich in de fontein. Vrouwen vlechtten haren. Families in de prachtige typische klederdracht, bedelend om toch maar iets te kunnen verkopen. Duiven op het plein gevoed door een kind. Een overvloed aan kleine kraampjes van voedsel en lekker sappig fruit. Dichtbij zag ik de vulkaan Aqua, langs de ander kant de vulkaan Fuego. Een paar wolken omarmden de stad. Een wonderbaar uitzicht. Ik had was schrik gekregen van vulkanen, na de toxische vulkaan in Hawaiî ,maar de vulkaan Aqua was een niet-toxische. Oef… Het was opnieuw ietsje frisser dan in Livingston. De hitte was verdwenen. Ik zit op een hoogte van 1500 meter. Ik kreeg honger en dicht bij mijn hotel at ik kip met een groene lekker saus. Ik bestelde me een pina colada. Hier kost een coctail maar 20 Q = 2 €. Deze pina colada was zelfs bereid met verse opgeklopte eieren. Overheerlijk! Wat zou ik hier allemaal doen? Ik stapte in verschillende reisagentschappen binnen en vergeleek de prijzen voor bepaalde toers. Tenslotte boekte ik in mijn hotel een trip naar de vulkaan Pacaya voor de dag nadien om 14 uur. Naast mijn hotel was een school Instituto Antiguena de Espanol . Ik had verschillende opties. Slapen bij een familie, in een huisje of in mijn eigen hotel blijven. Ik besloot van een huisje te nemen. Een cursus van 20 uur = vijf dagen, kost 82 € met elke dag activiteiten erbij en een gratis salsales. Ik ga 4 uur per dag intensief les krijgen. Ik ben benieuwd. Ik kan me wel al wat uitdrukken maar het stoort me dat ik niet kan spreken in de verleden tijd of in de toekomstige tijd. Ik was te moe om mijn blog te schrijven. Vanuit mijn bed bekeek ik de spaanse tv. x