Dag 22 28 mei Palenque - Reisverslag uit Palenque, Mexico van Kristin Daelman - WaarBenJij.nu Dag 22 28 mei Palenque - Reisverslag uit Palenque, Mexico van Kristin Daelman - WaarBenJij.nu

Dag 22 28 mei Palenque

Door: Kristin Daelman

Blijf op de hoogte en volg Kristin

28 Mei 2012 | Mexico, Palenque

Dag 22 28 mei Palenque
Ik denk dat ik ergens eens een dag gemist heb met mijn blog want vandaag zijn we de 28e mei en niet de 27emei! :)
Om 7u45 liep mijn gsm af. Ik werd al vroeger wakker gebruld door de brulapen. Het is net of ze naast mijn bungalow zitten. Zo een luid geschreeuw! In mijn douche zat een hagedisje. Die zie ik graag komen daar ze alle muggen opeten. In mijn vorig hotel zat er een nachtvlinder die aan het verdrinken was toen ik een douche nam. Ik pakte de mot op en zette haar op wat toiletpapier zodat ze kon opdrogen. Na een uurtje was ze verdwenen. Dus ik had ze gered van de verdrinkingsdood. Gisteravond aan het zwembad was ik al goed gebeten van de muggen. Ik pakte een kleine rugzak en ging ontbijten. Oh, ze hadden spek met eieren en groene thee. Spijtig genoeg geen spek. Ik nam dan maar hesp wat niet zo lekker was. Aan het ontbijt kwam er plots een buschauffeur bij mij. “ Bent u Christina? De dagtrip om 9 uur gaat vandaag niet door door te weinig volk. “ Ik kan deze wel om 12 uur doen. Ja, dan is mijn dag volledig gebroken om iets anders te doen. Ik boekte dan maar de dag erop om 12 uur. Ik kan vandaag de ruines doen. Om 9u15 stapte ik een bus op naar de ruînes. De ingang van de archeologische zone kostte 57 pesos. Al gauw spraken verschillende gidsen me aan. De prijs was 940 pesos voor een engelstalige gids. “ Waren die gek of wat?” Dat wilde ik niet betalen. Een spaanse gids sprak me aan en voor 100 pesos wilde hij de toer doen. Ik versta daarvoor nog niet genoeg spaans. Wat verderop een andere engelstalige gids die 300 pesos vroeg. Na wat onderhandelen nam ik hem voor 200 peso. Ik wilde een gids hebben om toch iets te begrijpen van al die ruînes. En daar ik geen lonely planet heb, kan ik niks vooraf lezen. Het was een goede gids. Hij had zelfs folders en documentatie bij over hoe de ruînes eruit zagen bij de ontdekking, dus nog niet gerenoveerd. Gedurende twee uur legde hij me alles in detail uit.
Wat geschiedenis voor wie het interesseert:
Palenque is een archeologische vindplaats van de Maya beschaving niet ver van de Usumacinta. Als vindplaats is het van middelmatige grootte, vergeleken met de grote plaatsen Tikal of Copán, maar de vondsten zijn van grote waarde. De beste architectuur, het beste beeldhouwwerk en stucreliëf kunnen er gevonden worden. In 2005 was ongeveer 2,5 km² van de stad blootgelegd. Men schat dat dit nog geen 10% is van de totale oppervlakte die Palenque ooit bestreek. De rest van het gebied, dat waarschijnlijk nog meer dan duizend gebouwen en andere constructies bevat, ligt nog verborgen in het oerwoud. De oorspronkelijke naam van Palenque was Lakam Ha, dat Groot Water betekent naar de bronnen en riviertjes die er ontspringen. Palenque was al lang verlaten toen de Spanjaarden het land veroverden. Palenque betekent 'versterking'. In de 17e eeuw werd er, op enkele ruïnes aan de rand van de oude stad, een nieuw dorp gesticht dat de naam Santo Domingo del Palenque kreeg. Pas in 1773 werd er aandacht geschonken aan de oude Mayastad, toen Ramón de Ordoñez y Aguilar de plek bezocht en erover rapporteerde. Dit leidde tot een tweede bezoek, waarbij werd vastgesteld dat het om belangrijke ruïnes ging. Twee jaar later kwam de ontdekkingsreiziger en architect Antonio Bernasconi, vergezeld door een klein leger, naar Palenque om de plaats vast te leggen. De agressieve zoektocht van de militairen zorgde voor veel schade aan de gebouwen. De architect Bernasconi maakte de eerste (moderne) kaart van Palenque. Aan het begin van de 20ste eeuw vonden vele expedities plaats. Eén van de belangrijkste hiervan werd gedaan door Frans Blom in 1923. Hij maakte kaarten van zowel de bekende als de onbekende delen van de stad, en gaf de Mexicaanse regering aanbevelingen ter behoud van de ruïnes. Tussen 1949 en 1952 stuurde de Mexicaanse regering een onderzoeksgroep naar Palenque, onder leiding van de Mexicaanse archeoloog Alberto Ruz L'Huillier. Dit team vond onder anderen, onder de Tempel van de Inscripties, de tombe van Pakal de Grote (K'inich Janaab Pakal). Dit was in die tijd de meest belangrijke tombe die gevonden was in Meso-Amerika. In de jaren '70 werd er nog een expeditie gehouden, en rond dezelfde tijd werd er in de regio een archeologisch museum opgericht met de naam Museo de Sitio Dr. Alberto Ruz L'Huillier. Dat spijtig genoeg vandaag gesloten was. Maar daar ik in Mexico City 4 uur rondgelopen heb in het archeologisch museum, heb ik het belangrijkste reeds gezien. Vanaf 1973 zijn er bijna onophoudelijk opgravingen en onderzoeken uitgevoerd in Palenque. Men veronderstelt dat de Maya Lakam Ha stichtten rond 100 v.Chr., tijdens de Formatieve Periode (2500 v.Chr.-300 na Chr.). Het was toen een klein dorpje dat hoofdzakelijk landbouw bedreef en voordeel genoot van de vele beekjes in rivieren in het gebied. Tijdens de Vroege Klassieke Periode (200-600 na Chr.) groeide de bevolking aanzienlijk en werd het dorp een echte stad. In de Late Klassieke Periode (600-900 na Chr.) werd het zelfs de hoofdstad van de regio B'akaal (bot), liggend in de zones Chiapas en Tabasco. De oudste structuur die men ontdekt heeft in Palenque stamt uit deze periode (ongeveer 600 na Chr.). Tussen de 5de en 9de eeuw na Christus was B'akaal een belangrijk centrum van de Maya beschaving. Het beleefde periodes van glorie en van catastrofe, van allianties en van oorlogen. Meerdere malen ging B'akaal verbanden aan met Tikal, de andere grote Maya-stad uit die tijd. Samen streden ze tegen de expansie-drift van Calakmul, ook wel het Koninkrijk van de Slang genoemd. Twee keer, in 599 en in 611 na Chr., won Calakmul.
Einde geschiedenis!
We bezochten de meest belangrijkste ruînes nl. Het Paleis, dat eigenlijk een conglomeraat van aan elkaar verbonden gebouwen en binnenhoven is die over geruime tijd op een breed kunstmatig terras gebouwd zijn. Het 'Paleis' bevat veel prachtige beelden, stucco-reliëfs en een opmerkelijke toren met vier verdiepingen. Ook daar mochten we niet ingaan daar archeologen er aan het werk zijn. Ook het graf konden we niet zien. Naar het schijnt zouden de graven beschadigd worden door het ademen van de toeristen! Het is hier zô vochtig. Dus de vochtigheid zal er ook wel iets mee te maken hebben en niet enkel onze adem! Ik zag een vrouwen toilet en een heren toilet? Zie mijn foto’s. In de ruîne waren twee stenen tafels die dienden als bed. Ik vond dit allemaal heel spannend en beeldde me de tijd van de Maya’s in. Ik vroeg aan de gids of het waar is dat de wereld op 21 december 2012 zal vergaan. Hij lachtte en zei dat de Mayacalender inderdaad daar stopt maar dat er weer al een andere calender is, of zo iets. Amaai, indien de wereld dan zou vergaan, zie ik vooraf zelfs mijn familie niet meer! :) Er was , zoals in Mitla en Monte Alban ook een veld voor het Meso-Amerikaans balspel. Ook hier werd de winnaar geofferd wat een ganse eer was! In de Inscription Tempel werd rond 1984, denk ik, maar pas het skelet ontdekt van de Koning Pakal de Grote. Hij was versierd met Jade maskers en vele halskettingen en andere sieraden. Dat is eigenlijk nog niet zo lang geleden. De tempel heeft 9 plateaus die verwijzen naar de 9 Goden en 69 trappen die betekenen dat de koning Pakal 69 jaar geregeerd heeft. Wie weet wat ze nog allemaal gaan vinden. Maar daar er geen geld is voor expedities en daar ze dan heel veel oerwoud zouden moeten omkappen, blijven de 90 % van de andere ruînes verborgen in het oerwoud. Ik zag ook de tempel van de Zon, het Kruis en de Maîs. Ik beklom een tempel met 78 treden. De gids had me gezegd dat ik de treden in “zigzag” moest nemen uit respect en om je te zuiveren. Ik deed dat dan maar he. Ik had er een prachtig uitzicht op de bergen en de stad. Ik kocht een lederen doek waarop de God Pakal geschilderd is. Deze copij vond men in zijn graftombe. Ik dingde af van 270 naar 200 pesos. Ik hoop enkel dat dit nog in mijn valies geraakt. :) We waren rond en de gids stelde voor om voor 100 peso de jungle in te gaan op zoek naar de brulapen. Ook kon ik dan de ruînes zien die nog bedolven zijn onder de begroeiîng van het oerwoud. Het was stikheet. Het zweet druppelde van mijn gezicht. Klimmen, dalen, glijden. Ik heb alles gehad. Ik was weer in vorm en kon goed ademen. Twee weken geleden had ik dit niet gekund! We zagen dikke lianen, halucinerende paddestoelen, prachtige “Trees of Live”, kleine watervallen waar ik met mijn voeten in baadde, vier brulapen ( maar ze sliepen ) , een paar Wood Peckers, reuzemieren die mijn ene voet overbeten hebben, avocado- en mangobomen en natuurlijk vele verborgen ruînes vanwaar er nog duizenden overblijven. Ik vond het ongelooflijk dat ik misschien op belangrijke tempels liep, waar misschien nog zoveel skeletten in zitten, versierd met duurzame sieraden. Ik begrijp niet waarom archeologen uit gans de wereld hier niet verder naar zoeken. In een ruîne zag ik een tunnel die uitgeeft op een andere ruîne. Wat moet het spannend zijn om daar in te kruipen, onder het oerwoud door te kruipen en uit te komen ergens anders. Na anderhalf uur werd ik afgezet op de straat en nam ik een bus terug naar het hotel. Ik had zo graag het museum bezocht maar ja, gesloten op maandag. Ik dacht nog verder naar de stad te gaan om inlichtingen te nemen bij de bushalte maar het begon heel fel te regenen. Ik wil overmorgen doorreizen naar Guatemala of naar Belize. Ik moet dit nog uitdokteren. Ik at tacos met kip in het restaurant van het hotel en zat wat op het hele trage internet. Ik hoopte dat Dieter on-line zou geweest zijn maar tevergeefs. Ik heb hem al zo lang niet meer gehoord. Ik hoorde de brulapen op een dichte afstand. Ik vroeg de receptioniste of ik de apen kon zien. Ze ging met mij tot achter het restaurant en daar zag ik één grote zwarte brulaap in de bomen zitten. Toch niet dicht genoeg om er foto’s van te nemen. Naar het schijnt zou je in het andere hotel “Jungle Palace” meer dieren zien. Maar ja.. nu is het ook de moeite niet meer om te veranderen. De regen hield op en ik ging wat zwemmen. Ik kwam een belgisch franstalig koppeltje tegen van Namen. Ze vertrokken reeds vandaag. Op de duur sloeg ik alle talen dooreen. Het is nu 20 uur. Ik ga nog een stukje eten en mijn blog publiceren. Daar het bij jullie nu nacht is zal ik niemand op skype zien. Morgenvroeg doe ik een nieuwe poging om mijn zoon eens te horen. Ik verheug er mij al op om straks weer te gaan slapen met al de natuurlijke geluiden. Zalig! x

• 29 Mei 2012 - 11:20

Anje:

leuk om je verhalen te lezen...zeker omdat het ne net het gevoel geeft dat ik er terug ben! knap,he! de sites in gauatemala zijn ook de moeite allemaal:-) ik net terug van weekendje amsterdam...wauw echt een top stad en zo dichtbij... bizz