Dag 21 26 mei San Cristobal - Palenque - Reisverslag uit Palenque, Mexico van Kristin Daelman - WaarBenJij.nu Dag 21 26 mei San Cristobal - Palenque - Reisverslag uit Palenque, Mexico van Kristin Daelman - WaarBenJij.nu

Dag 21 26 mei San Cristobal - Palenque

Door: Kristin Daelman

Blijf op de hoogte en volg Kristin

26 Mei 2012 | Mexico, Palenque

Dag 21 26 mei San Cristobal – Palenque
Acht uur was te vroeg! Ik verlaatte mijn wekker op 9 uur. Ik maakte mijn valies, kreeg een tas thee van Lee en om 10u30 was het zo ver. Ik moest afscheid nemen van een toffe sympathieke interessante vrouw. Zouden we mekaar ooit nog eens terugzien? Wie weet. Ze ging met me mee tot aan een taxi. Ze nam een afscheidsfoto toen ik in de taxi zat. Ik wuifde naar haar en weer was ik alleen… op weg naar het onbekende, op weg naar een nieuw avontuur. Met een OCC luxe bus reed ik naar Palenque. De rit duurde vijf uur. Ik had me twee broodjes gekocht met hesp en kaas en ook wat drank. De bus zat niet vol. We waren maar met een tiental personen in een hele grote bus. Dus je kon gaan zitten waar je wou. Ik verzette me van plaats waar ik een beter zicht had op het tv scherm. Ik viel al gauw in slaap. Ik hoorde de bus stoppen en schoot wakker. Ah, de chauffeurs gingen lunchen, zo konden we een sigaretje gaan roken. Het was al heel warm en vochtig in deze streek. Een groot verschil met San Cristobal waar het redelijk fris is. Ik babbelde met een mexicaans koppel. Zij zouden naar een hostel in de jungle gaan. Ze hadden ook niks gereserveerd. Een ander duits koppel ging naar Mayabell waar er een zwembad is. Dit hotel had ik ook genoekt. Ik twijfelde welk hostel ik nu zou nemen. Een goedkoper in de jungle zonder zwembad of wat duurder met een zwembad? Het is daar stikheet, echt tropsch met een grote vochtigheidgraad, dus een zwembad zou wat afkoeling geven. Daar ik in Mayabell nog niets betaalde kan ik nog van mening veranderen. Ik sliep weer, at mijn boterhammetjes op en keek naar een interessante documentaire over krokodillen en dieren in Peru. Ik kon me al een beeld vormen van hoe het in Peru zal zijn. Ziet er ook heel leuk uit. Maar dat is voor later. Ik keek door het raam en zag het landschap veranderen in een tropisch regenwoud. Vele tropische planten en bomen. Hmmm, dat is mijn genre. Het deed me denken aan Madagascar. Een grote dode hond aan de kant van de weg. Ik wendde mijn blik af. Rond 17u30 belandden we in Palenque. Een stad gelegen in het midden van het oerwoud. Het beeldhouwwerk in de archeologische site van Palenque is een ware streling voor het oog en het fijnste uit de hele Maya beschaving. De stenen toren werd vermoedelijk voor astronomische doeleinden gebruikt. De belangrijkste piramides zijn deze van de Zon, het Kruis en de Inscripties. Het middelpunt El Palacio is een echte bezienswaardigheid. En dât wil ik allemaal zien. De twee koppels en ik namen een bus richting El Panchan, het oerwoud. De buschauffeur zei dat hij een toer organiseert aan 120 peso naar de watervallen. Hij gaf me zijn nummer indien ik geînteresseerd zou zijn. We stopten eerst aan Jungle Palace en El Jaguar waar het mexicaanse koppel uitstapten. Wat doe ik? Stap ik uit of hou ik me aan mijn eerste gedachte? Ik bleef zitten… Een beetje verder was het Mayabell hotel. Ik ging twee kamers inspecteren. Een prachtig hutje, met heel veel trappen dus niet gemakkelijk met mijn valies, met uitzicht over het oerwoud, net zoals in Madagascar, maar ver van het zwembad afgelegen of een kamer met een staanventilator naast het zwembad. Mijn besluit was vlug gemaakt. Dicht bij het zwembad in de buurt van andere mensen. Ik zag een paar kampeerders met een kleine omgebouwde mobilhome. Mmm, wat miste ik mijn mobilhome en mijn vrijheid. Maar deze landen zijn een andere manier van reizen. Het zweet droop van me af. Mijn jeans kletsnat. Mmmm, geef mij dit maar! Ik klaag niet. Ik heb de laatste kamer naast een moeras. Een kleine badkamer met douche en één groot bed. Twee grote ramen. Dat hebben de andere kamers niet. Dus perfect! Ik trok een zomerkleedje aan, stapte naar de receptie want ik had geen internet op de kamer en liet de receptioniste bellen naar de buschauffeur die de toer Aqua Azul watervallen aan 120 pesos aanprijst en via het hotel kost het 170 peso. Voila, dat was gereserveerd. Ik kan enkel wifi hebben in het restaurant en niet in de kamer. De bus pikt me op om 9 uur. Ik ging naar het zwembad en nam een frisse duik. Eh, fris was het niet. Maar meer zoals een lauw bad. :) Ik praatte met een nederlander die al 18 jaar in New York woont samen met zijn amerikaanse vriendin. Ze verblijven reeds 4 maanden in Palenque. Ze doen research over de brulapen in het nationale park. Whoaw, dat zou ik ook wel graag doen. Werken met apen. Ik vertelde hen dat ik zou willen werken met schildpadden in Costa Rica maar dat dat zo duur is. Zij betalen niks hier en hebben een huisje ter hun beschikking. Hij zei dat ik wat opzoekingswerk moest doen en dat er vele organisaties zijn waar het gratis is, als vrijwilliger. Ik weet dus weer wat te doen. In de verte hoorde ik een luid geschreeuw. Dat waren de brulapen. Het deed me opnieuw denken aan Madagascar waar ik de lemuren hoorde schreeuwen op een afstand van 3 km. Ik zag colibri’s spelen in de bomen, kleine hagedisjes of wat het ook mogen wezen. Ik fleurde op. Het zwembad in het midden van de jungle. Het was er prachtig. Ik was zo tevreden dat ik dit hotel nam, mijn eerste gedacht. Misschien is het andere hotel beter, maar ik voel me diep gelukkig hier. Na het zwemmen lag ik in de ligzetel en luisterde naar de geheimzinnige geluiden in het oerwoud. Ik kon echter niet blijven zitten. Het schemerde en ik voelde de eerste muggenbeten. Ai, ai, daar zijn ze weer. :) In mijn kamer streek ik verzachtende crème op. Ik zal een goeie muggenspray moeten kopen denk ik! Het is nu 21u30. Mijn blog van drie dagen is af. Ik at wat nachokoekjes. Ik zou het wel uithouden tot morgen voor het ontbijt. Ik voel door het muggengaas van mijn raam een sterke wind opkomen. Bliksemschichten, zonder donderslagen, verlichtten de hemel. Het is pikkedonker buiten. Heel erg stil. Enkel hoor ik krekels en en paar andere geluiden die ik niet ken. Ik voel dat ik zalig ga slapen. Ik ben weer verenigd met de natuur. And I like that! Me gusta mucho! Tot morgen allemaal. Buenas noche… En ja, het is er van gekomen. Het is hier volop beginnen regenen. Zalig lig ik in mijn bedje te luisteren naar de regen die kletst als een gek op mijn dak. xxx

• 28 Mei 2012 - 14:44

Pieter:

Hallo Tinne, leuke locatie zo te horen dat hotel in de jungle. Ter info Zweden heeft opnieuw gewonnen tijdens het eurosong. Hebben hier in Zuid-Afrika ook gekeken. Finale ging tussen Zweden, rusland(die oudjes) Albaniê( ook mooi). Zweden echter met veel meer punten gewonnen. Dit was het liedje ala Kate Bush. Hier alles ok, Anja is bezig de fontein aan't schilderen en ik een beetje onderhoud. Gaan nu Stoofje aanzetten en dan iets eten. Tot later