Dag 8 18 juni Antiqua - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Kristin Daelman - WaarBenJij.nu Dag 8 18 juni Antiqua - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Kristin Daelman - WaarBenJij.nu

Dag 8 18 juni Antiqua

Door: Kristin Daelman

Blijf op de hoogte en volg Kristin

18 Juni 2012 | Guatemala, Guatemala-stad

Dag 8 18 juni Antiqua ( eerste spaanse schooldag ) Guatemala
Ik had heerlijk geslapen in het grote bed van mijn nieuwe “ thuis “ waar ik één week blijf. Leuk om je valies uit te pakken en alles eens in een kast te leggen. Ik wilde op tijd zijn voor mijn eerste spaanse les om 9 uur en stond om 7 uur op. Ik maakte me spek met eitjes. Wat was dat lang geleden. Ik bakte de eitjes zodat de eierdooier nog lopend was. Hier kunnen ze dat niet. Telkens is de eierdooier hard! De toaster warmde het brood. Ik had eindelijk ook een grote kop, en Lipton thee. Die manzanilla thee lust ik niet graag. Om 7u45 werd er geklopt. Een meisje bracht me een extra deken. Gisteren kreeg ik reeds een extra deken die men gaan lenen was bij een vriendin van de receptioniste van de spaanse school. Nu zal ik zeker geen kou vatten! :) Om 8 uur werd er opnieuw geklopt. Het was mijn lerares. Oei, waarom kwam de lereras, Maria, naar mijn appartement en één uur te vroeg? De les ging door in mijn eigen huisje, zei ze, daar er in de school niet genoeg plaats was. Ik vroeg haar van om negen uur terug te komen zoals afgesproken. Zo kon ik verder eten. In de gang van mijn appartement hoorde ik reeds toeristen die les kregen. Ook in de tuin van mijn buren zat een koppel. Een klein tafeltje en twee stoelen. Zij namen les om 8 uur. Dat vind ik veel te vroeg! Ik had eigenlijk liever dat ik les zou krijgen in de school zelf. Ik ben alleen en in de school kan ik contacten leggen. Op de duur zit ik de ganse dag in mijn apprtement zonder iemand te zien. Maar bon, daar er geen plaats meer was, ging de les toch door in mijn appartement. Maria begon een gesprek om mij te testen. Ze vond dat ik heel goed praat maar inderdaad in de tegenwoordige tijd en niet in “ verleden” en “ toekomstige” tijd. We deden een herhaling van alle werkwoorden en ze was verbaasd dat ik na tien jaar het meeste nog wist. Ja, ik was een goede leerling in de GLTT he! :) Het was een leerrijke les. In de namiddag is er telkens een gratis activiteit met de leerlingen. Vandaag gaan we naar een Jade fabriek. Om 17 uur is er salsales. Ik keek eergisteren, vanop een afstand, naar de lessen maar het zijn echt basislessen. Ik volgde reeds drie jaar salsa dus ik weet niet of ik me ga toevoegen aan de groep. Ik stapte naar de school waar ik mijn huishuur betaalde van 1040 Q = 104 € voor 1 week. Ik kocht ook een ton water van 19 liter die in een apparaat gekanteld wordt. Dit kost 20 Q = 2 € en een klein flesje water in de winkel kost reeds 6 Q! Dus, zo een tonnetje is veel goedkoper. Ik vul constant een flesje water. Ik meldde dat het licht in mijn badkamer niet meer brandt. Het is niet de lamp zelf maar ergens een slecht contact alsook aan het nachtlampje in mijn slaapkamer. Ze zullen het komen repaperen. Ook de tv geeft “sneeuw”. De eigenaar van de school zei dat ze in de straat een probleem opgelost hebben van internet maar daardoor een tvkabel hebben doorgeknipt. Ze zouden het woensdag komen repareren. Ik vind dit spijtig want bij een spaanse zender leer ik het beste de taal. Ik toastte me brood met Oaxaca kaas en at een pikant chorizoworstje. Daarna zocht ik om mijn Windows Live Mail te deblokkeren maar ik werd er zot van. Het lukte niet. Ik smsde naar mijn zoon Dieter om op skype te komen. Ah ja, ik kan weer sms - berichtjes ontvangen op mijn gewoon belgisch nummer: 0032/ 475 546 940. Gelieve niet te bellen want dat komt te duur uit. Smsjes zijn goedkoop. Op skype downloadde Dieter een programma zodat hijzelf in mijn computer geraakt. Zo kon hij mij helpen. Wat ze toch allemaal uitvinden he! Wat een luxe van hulp te krijgen op je eigen pc. Maar mijn emailaccount is geblokkeerd omdat er zogezegd iemand geprobeerd heeft in mijn emails te geraken. Misschien is het wel die Lisa van in Australiê!!! Ondanks ik haar geblokkeerd heb bij “ onveilige” zenders leest ze nog steeds “ prive” mails die ik stuur naar familie. Heel raar. Dieter kon mijn probleem niet oplossen en we maakten een nieuw emailadres aan. Ik weet niet of jullie dus nu automatisch een email gaan krijgen van mijn blog! Ik check alles later. Daar Dieter en ik een paar uur bezig waren, heb ik mijn eerste activiteit gemist. Maar mijn problemen met de emails waren belangrijker dan de activiteit. Ik zal enkel naar de salsales gaan zodat ik eens mensen ontmoet. De school en de salsales bevindt zich naast mijn appartement. Heel handig. Het is opnieuw fel gaan regenen. Zoals naar het schijnt in Belgiê? Maar hier is het wel het regenseizoen. Om 17 uur stapte ik het kleine lokaal van de salsa binnen. Twee vriendelijke vrouwen ontvingen me. We waren met een achttal personen. We leerden eerst de Barachata. Het was een tijdje geleden dat ik nog gedanst had maar al vlug pikte ik de draad op. De vrouw knikte en zag dat ik redelijk goed danste. Ik was een klein beetje fier. Ik zwierde op de muziek. Ik vind spaanse muziek oh zo mooi. Warme, zwoele en sensuele muziek. Ik amuseerde me kostelijk en was tevreden dat ik toch de stap gezet had om naar de les te gaan. We zien mekaar morgen weer voor de salsadans. Ik ga nu wat eten, waarschijnlijk weer toast met kaas of choco. Daarna douche ik en begin aan mijn huiswerk. Drie bladen huiswerk! Ik heb zelfs op vakantie te weinig tijd. :) Wat gaat de tijd toch snel voorbij. Ik ben reeds zeven maanden weg en die zijn zo voorbij gevlogen. Hasta manana. x