Dag 7 17 juni Markt Chichicastenango - Reisverslag uit Chichicastenango, Guatemala van Kristin Daelman - WaarBenJij.nu Dag 7 17 juni Markt Chichicastenango - Reisverslag uit Chichicastenango, Guatemala van Kristin Daelman - WaarBenJij.nu

Dag 7 17 juni Markt Chichicastenango

Door: Kristin Daelman

Blijf op de hoogte en volg Kristin

17 Juni 2012 | Guatemala, Chichicastenango

Dag 7 17 juni markt Chichicastenango Guatemala
Een gelukkige verjaardag Mike! xxx
Om 6 uur wekte mijn gsm me. Om 7 uur pikte een “van” = minibus me op en we reden naar Chichicastenango naar de lokale markt. Een rit van 3 uur. Ik ontmoette Melodie en Rastar, een jong koppeltje uit Parijs, die ook een wereldreis maken voor anderhalf jaar maar met een tandem. Een tandem waar Melodie vooraan neerzit en Rastar achteraan zoals op een gewone fiets. Ik vond het spannend hun verhalen te horen. Zowel de goeie dingen als de minder goeie, zoals hun fiets die stuk was na een vlucht en waar ze drie weken op een onderdeel moesten wachten. Ik slenterde met hen de markt af, een kleurrijke markt waar de mythe verder gaat. Ik snoof de geest van de hedendaags Mayacultuur op Ik werd betoverd door de kleurenpracht van de typische klederdracht, de geuren en smaken van de uitgedoste marktkraampjes en de betoverdende glimlach van een bevolking die de culturele tradities van hun voorvaderen in hun hart heeft gesloten. Dit is één van de grootste markt van Latijns-Amerika. Een festijn van geuren en kleuren, een ongelooflijk aanbod van groenten, fruit, bloemen en zelfs levendig beschilderde maskers. Een kleurrijke menigte op het kerkplein, uitgedost in traditionele gewaden. Het geurde er naar wierook. Mensen legden bloemen bij een processie. Een jongetje volgde me een paar uur om toch maar iets te verkopen. Uiteindelijk kocht ik iets van 50 cent. Ochere al die kindjes. We slenterden een paar uurtjes op de markt. Op een balkon van een restaurant, met een mooi uitzicht op de markt, aten we een menu van soep en kip met rijst, guacemole, bruine bonen en een patatje. Ondanks ik kip moe gegeten was, smaakte het me. We bestelden geen drank. Daar besparen we telkens op. Tenzij ik eens zin heb in een pina colada. :) Het begon fel te regenen en we schuilden binnen. Net op tijd. We moesten om 13u45 terug zijn aan de bus. We renden door de regen. Sommigen keerden niet terug naar Antiqua maar overnachtten in een stadje aan een meer. Men had me dat ook voorgesteld maar ik had geen zin om opnieuw alles in te pakken. Ik kan zo’n toer doen na mijn spaanse lessen. Ik nam afscheid van het frans koppel. We zouden mekaar misschien nog zien. Misschien zie ik hen terug fietsend op de weg. Om 17 uur kwam ik in mijn hotel aan. Ik moest 35 Q betalen omdat ik geen checkout gedaan had om 13 uur. Ja, ik had ‘ s morgens niemand aan de receptie gezien dus ik kon hen niet verwittigen dat ik geen dag langer bleef in het hotel. Ik verhuisde naar mijn huisje een beetje verder. Ik sleurde mijn valies over de hobbelige straat. Samen met een vrouw maakte ik het bed op. Ze gaf me de sleutels. Daar was ik dan. In een mooi huisje met een grote slaapkamer met antieke kasten, een living met drie zetels, een tv, frigo, microgolfoven, broodrooster, fruitmixer, een gasvuur, potten en pannen, een apparaat om een ton water in te plaatsen, een badkamer op de koer met douche, wc , wasbak en internet. Er was wel steeds “sneeuw” op de tv. De vrouw zei me dat dat door de regen kwam. Hopelijk is dat morgen opgelost. Ik vond het zalig van mijn kleedjes uit te pakken en weer een “thuisgevoel” te hebben. Ik liep naar een grote supermarkt waar ik basic dingen kocht. Toch had ik om 310 Q = 31 €. Maar ik kon een tijdje voort en zou dan niet buitenshuis gaan eten zodat ik bespaarde. Ik kocht oa: nutella,pindakaas, aardbeienkonfituur, kaas, spek, eitjes, boter, peper, chorizzoworstjes, thee, een fles goedkope rode wijn, yoghourt, een goedkope badhanddoek en suiker. Je kon enkel een pak van 2 kg kopen! Maar dat kost maar 1,5 €. In de winkel stond alles door mekaar. Je kon kazen vinden in verschillende gangen. Ook boter en zuivelprodukten op verschillende plaatsen. Wat een kakafonie. Ik zocht een kaas zoals een Brie of een Camembert maar dat kun je hier niet vinden. Enkel philadelphiakaas en gewone sneetjes kaas en een droge kaas uit Oaxaca. Zalm of sneetjes parmahesp vind je hier ook niet. Enkel worsten en hespen. Ik droeg de vier zware zakken 4 blocks = quadras tot aan mijn hotel. Hier spreken ze niet van straten maar van blocks of quadras. De gratis plastic zakken sneden in mijn hand. Ik wilde geen “tuk tuk” nemen daar ik wilde besparen. Het was donker en ik liep naast een groep toeristen. Het was een eenzame straat en je weet maar nooit. Maar hier in Antiqua is er geen gevaar. Trouwens heb ik in Guatemala me nog geen moment onveilig gevoeld. Zelfs niet op de markt waar er veel volk rondliep, mekaar duwend. Ik droeg zelfs mijn rugzak op mijn rug en niet vooraan. Regelmatig keek ik eens of ze nog niet geprobeerd hadden om de rits van mijn rugzak te openen. Nee, alles bleef mooi dicht. À propos, in mijn rugzak zat er niets waardevols hoor. Enkel een pull, een regenjas en een muggenspray. Anje en Gerard zijn op deze markt beroofd geweest, een paar jaar geleden ,dus ik was op mijn hoede. Ik denk dat je gewoon pech hebt wanneer je beroofd wordt. Je moet het wel niet gaan zoeken. Ik was content dat ik aankwam n mijn huisje. Ik maakte me eerst een grote tas thee en genoot van mijn nieuwe woonst. Rond 22 uur ging ik slapen. Een groot zacht bed met een splinternieuwe matras. Morgen sta ik vroeg op. Spannend. Mijn eerste schooldag. :)
Help, mijn emails zijn geblokkeerd! Ik kan niets meer verzenden of ontvangen! Hoe kan dat nu? Blijkbaar zegt men dat iemand geprobeerd heeft in mijn emails te komen. Ik vond geen oplossing, kon het niet herstellen. Ik kan zelfs geen foto’s meer uploaden met het programma Picasa. Dat is gelinkt aan mijn emailadres. Gaat mijn blog dan wel nog werken? Gaan jullie nog automatisch een bericht krijgen? Ik zie morgen wel.

• 20 Juni 2012 - 13:00

Klaas:

Hallo Kristin, blij dat je er "weer" bent na 9 dagen afwezigheid. Zojuist alles weer gelezen. Het blijft heel avontuurlijk wat je doet, maar heb het idee dat ik af en toe ook een beetje lees dat je ondertussen wel heel erg gewend bent aan het reizen en het minder avontuurlijk lijkt. Toch blijft het je volgen via je blog leuk en ik wens je dan ook nog heel veel leuke reizen en ontdekkingen toe. Vergeet niet er heel veel van te genieten. Doei